Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Het gebruik van Instagram in de taalcursus

door Alsu Buiting, docent Taalvaardigheid Russisch
Alsu Buiting

Instagram is een van de middelen die we gebruiken voor onze cursussen Russisch om interactie te bevorderen, elkaar te inspireren en om buiten de les met de lesstof bezig te zijn. Het is een gratis app voor het delen van foto's en video's, beschikbaar op Apple iOS, Android en Windows Phone. Iedereen kan een account aanmaken door zich met een e-mailadres te registreren en een gebruikersnaam te kiezen. We hebben een privé Instagram-account dat alleen door onze studenten kan worden gebruikt en bekeken.

Mogelijke toepassingen

Instagram is een veelzijdig platform dat het mogelijk maakt om foto's en video's te plaatsen, polls uit te voeren en livevideo’s uit te zenden. Wij hebben het platform gebruikt voor schrijf- en spreekopdrachten:

1. Maak een foto-essay van één dag uit je leven. 10 foto's + min. 10 zinnen met uitleg over de foto's + 2 korte video's (intro + einde). Voor deze opdracht werden de studenten gevraagd om foto's te maken en hun dagelijks leven te beschrijven. De studenten konden gebruik maken van foto’s op internet, maar de 'originele' foto's werden door de medestudenten beter gewaardeerd. De studenten waren ook vrij om te kiezen hoe ze hun foto's plaatsten: ze konden een Instagram carrousel gebruiken of een foto-essay maken in videoformaat.
  2. Herschrijf het gedicht van een van de Russische dichters en plaats de video en tekst met jouw versie van het gedicht. Deze opdracht werkte ook goed offline, maar het delen van gedichten met de hele groep was boeiender.

In hun evaluaties hebben de studenten het gebruik van Instagram benoemd.

“Wat ik vooral leuk vond waren de verschillende platforms die we gebruikten, zoals YouTube, Instagram enz. Video's, reacties plaatsen, tests etc. zijn een leuke manier om een taal te leren, en ik sta volledig achter de verdere inzet van deze platformen.”
“...het werd gewaardeerd dat je veel gevarieerde en moderne middelen (zoals Youtube, Instagram en Flipgrid) hebt gebruikt om ons te ondersteunen in het leerproces. We hebben van jou geleerd, maar ook van elkaar.”
“...de verschillende innovatieve manieren die werden gebruikt om op andere manieren met studenten te communiceren in plaats van enkel via Blackboard Collaborate (zoals de YT-video's en de Instagram-pagina), brachten originaliteit en charme.”

In het kort

Voordelen. Visueel (foto en video), interactief (views, reacties, polls), diverse opdrachten (spreken, schrijven, lezen, luisteren).

Nadelen. Als je geen zakelijk account hebt (wat wij niet hadden), zul je je studenten toegang moeten geven.

Kosten. Geen.

Leercurve. 5 minuten om een account aan te maken en 30 minuten om de basis te leren.

Aanvullende informatie

Meer Instagram-ideeën:

1. 8 awesome ways to use Instagram in your ESL classroom
  2. Using Instagram as a Teaching & Research Tool: Tips, Resources, & Best Practices
  3. Using Visual Social Media in Language Learning to Investigate the Role of Social Presence. Dit artikel beschrijft de pedagogische waarde van Instagram voor de ontwikkeling van de online sociale aanwezigheid in taalcursussen.
Laatst gewijzigd:16 augustus 2023 11:30