Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Lesgeven in tijden van Corona

Op donderdag 12 maart 2020 veranderde het Nederlands Hoger Onderwijs ten gevolge van het Covid-19 virus van de ene op de andere dag. Al het onderwijs van de RUG werd vanaf die dag nog slechts online gegeven. Docenten werden voor enorme uitdagingen gesteld, en probeerden zo goed mogelijk vorm te geven aan hun hoor- en werkcolleges. Ook in het nieuwe academische jaar zal het onderwijs nog grotendeels online plaatsvinden. Docenten worden opnieuw geconfronteerd met diverse vragen: welke werkvormen zijn geschikt voor online onderwijs, welke hulpmiddelen heb ik daarbij nodig, hoe hou ik studenten betrokken en hoe geef ik het fysiek onderwijs vorm binnen de beprekingen die zijn opgelegd? En ook: hoe doen andere docenten en opleidingen dat eigenlijk?

Om die laatste vraag te beantwoorden heeft CLIQ docenten gevraagd iets te vertellen over een aspect uit hun online onderwijs.

Dana Mustata

Dana Mustata (Media Studies): Miro voor online en offline samenwerken

Met behulp van Miro kunnen studenten en docenten synchroon en asynchroon samenwerken op een digitaal whiteboard. Toepasbaar tijdens online seminars, maar ook over een langere periode, bijvoorbeeld tijdens het werken aan een research project.

Tom Wigham

Tom Wigham (Europese Talen en Culturen): Gesproken feedback met VoiceThread

VoiceThread kan ingezet worden om studenten feedback te laten geven op debatten. Feedback, commentaar en ideeën kunnen uitgewisseld worden in de vorm van geschreven en gesproken tekst, maar ook door middel van video’s.

Antonio Toral

Antonio Toral (Informatiekunde): Betrouwbare online examens voorbereiden voor grote groepen

In dit artikel bespreekt Antonio Toral verschillende stappen om betrouwbare online examens voor te bereiden en af te nemen. Voor zijn vak heeft hij een online examen gemaakt op Nestor, bestaande uit een mix van meerkeuzevragen en vragen met een kort antwoord.

Alsu Buiting

Alsu Buiting (Europese Talen en Culturen): Het gebruik van Instagram in de taalcursus

In cursussen Russische taalvaardigheid is gebruikgemaakt van Instagram om interactie tussen cursisten te bevorderen, elkaar te inspireren en buiten de les met de lesstof bezig te zijn.

Diana de Vries-Zhuravleva

Diana de Vries-Zhuravleva (Europese Talen en Culturen): Interactieve video-opdrachten op Flipgrid

Flipgrid is een website waarop docenten onderwerpen kunnen laten bespreken via video’s. Studenten kunnen op door de docent geposte onderwerpen reageren door hun eigen video’s te maken en op elkaar te reageren.

Christine Vidon
Fabio Galati

Christine Vidon & Fabio Galati (Europese Talen en Culturen): Leren van films met H5P

Dit artikel beschrijft hoe interactieve filmfragmenten ingezet kunnen worden om taalkundige en culturele aspecten bij studenten onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de online tool H5P.

Maarten Duijvendak
Jan Willem Drijvers

Maarten Duijvendak en Jan Willem Drijvers (Geschiedenis): Van hoorcolleges naar flipped classroom Q&A-sessies

Wat kun je doen met de video-opnames van je hoorcolleges van vorig jaar? Twee docenten Geschiedenis beschrijven hoe zij hun opnames in een nieuwe collegereeks hebben hergebruikt en ingezet als voorbereiding op Q&A-sessies.

Merel Keijzer

Merel Keijzer (Engelse Taalkunde): Kennisclips maken in de DIY-studio

Hoe kunnen kennisclips de online leerervaring van studenten in een flipped classroom-setting verbeteren? Een docent deelt haar ervaring met het maken van deze clips in de Do-It-Yourself-studio en het gebruik ervan in haar cursus.

Vincenzo Tabacco
Fabio Galati

Vincenzo Tabacco en Fabio Galati (Europese Talen en Culturen): Screencasten met Loom

Met de gratis tool Loom kunnen docenten zichzelf, hun scherm en hun geluid opnemen. Deze tool kan het geven van feedback en andere asynchrone communicatie optimaliseren.

Theo Spek

Theo Spek (Landschapsgeschiedenis): Draadloze communicatie tijdens excursies

Onderwijs geven op externe locaties wordt vergemakkelijkt door een draadloos rondleidingssysteem en biedt voordelen zowel in tijden van corona als daarna.

Zie ook andere onderwijsinnovaties die al eerder door docenten van de Letterenfaculteit en het Talencentrum zijn gepresenteerd.

Ook Educational Support & Innovation laten enkele docenten aan het woord, hoofdzakelijk over Blackboard Collaborate.

Laatst gewijzigd:16 augustus 2023 09:30