Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie

Raden van Advies opleidingen

Afstemming met het afnemend veld

Van universiteiten wordt gevraagd academische programma’s aan te bieden die via profiel en inhoud een goede aansluiting garanderen op het potentiële werkveld van afgestudeerden. Dit is een Europese vereiste bij de accreditatie. Omdat de arbeidsmarkt zo dynamisch is, is regelmatige afstemming met het afnemend veld van belang. De faculteit vindt die afstemming in de Raden van Advies.

Facultaire Raad van Advies

De Facultaire Raad van Advies brengt advies uit aan het Faculteitsbestuur over centrale en strategische thema's en adviseert de clusterbesturen over verschillende thema's, waaronder de inzetbaarheid van studenten.

Raden van Advies voor de programma’s

De Raden van Advies voor de programma’s adviseren de programma’s over de afstemming van hun opleidingen op de arbeidsmarkt (inclusief profiel, leerresultaten, cohesie en promotie van de opleidingen). In elke raad zitten minimaal 8 leden (twee studenten, twee stafleden, twee alumni en twee werkgevers). De raden vormen een structurele samenwerking met het beroepenveld en raadsleden zijn vaak zeer bereid zich in te zetten voor gastcolleges, adviezen en samenwerking. Ook als niet-lid kunnen stafleden van hun expertise en betrokkenheid gebruik maken. Waar mogelijk zetelt van elke raad een lid in de Facultaire Raad van Advies.

Elke raad komt minimaal eens per jaar in vergadering bijeen. De organisatie van de raden is in handen van contactpersonen van de betreffende programma’s.

Raad van Advies voor het programma
contacpersoon
Archeologie
CIW
Informatiekunde
Journalistiek
KCM
Kunstgeschiedenis
Languages and Cultures / educatie
Prof. dr. L.P. (Lars) Rensmann
Taalwetenschappen
Ondersteuning door

Officemanager CCS

Voorbeeld van een advies

Voorbeeld van een advies is het initiatief van werkgevers uit een raad van advies om docenten van de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen een serie colleges te laten geven aan communicatieprofessionals binnen de universiteit zelf.

Laatst gewijzigd:29 augustus 2023 13:44