Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Lars Rensmann is Docent van het Jaar Faculteit der Letteren 2019

05 december 2019

Vier docenten van de Faculteit der Letteren streden op donderdag 28 november om de titel Docent van het Jaar Faculteit der Letteren 2019. Alle finalisten gaven een kort college over een zelfgekozen onderwerp. Het was een spannende strijd, maar uiteindelijk was het Lars Rensmann die de juryprijs won.

Over Prof. dr. Lars Rensmann

Lars Rensmann is hoogleraar Europese Politiek en Maatschappij, directeur van het Centrum voor Democratische Culturen en Politiek, en voorzitter van de afdeling Europese Talen en Culturen. Hij promoveerde in 2002 aan de Vrije Universiteit van Berlijn, Duitsland. Voordat hij bij de RUG in dienst trad, was hij voorzitter van de afdeling Politicologie en Internationale Zaken aan de John Cabot University in Rome (2012-2016) en hoogleraar Politicologie aan de Universiteit van Michigan in Ann Arbor (2006-2011). Lars is opgeleid in Duitsland en de Verenigde Staten en heeft in maar liefst zes landen lesgegeven (Duitsland, Oostenrijk, de VS, Israël, Italië en nu Nederland). Groningen is daarmee de eindbestemming van een zeer internationale carrière.

Lars verhuisde naar Groningen en trad in 2016 toe tot de Faculteit der Letteren, mede vanwege het internationale karakter en de wereldwijde ambities van de universiteit. Hij voelde zich ook aangetrokken tot Groningen vanwege de mogelijkheden voor een nieuwe leerstoelgroep voor Europese Politiek en Maatschappij en een nieuw programma voor Europese Talen en Culturen. Lars heeft vele andere posities op universiteiten over de hele wereld bekleed, waaronder Yale University, de University of California in Berkeley, Haifa University, de University of Potsdam, de University Vienna en de University of Munich. Hij is nu onder meer actief als lid van verschillende redacties van internationale tijdschriften en als deskundige adviseur van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek van de Europese Commissie.

Docent van het jaar, Prof. Dr. Lars Rensmann

Politicologie en voetbal

Lars zijn interesses voor politiek en filosofie stammen uit zijn tienerjaren. De studie Politieke Wetenschappen was daarom een logische vervolgkeuze voor hem (het alternatief zou zijn om in de voetsporen van zijn vader, een sportjournalist, te treden). Evenals zijn vader deelt hij namelijk ook een grote passie voor sport.

Zijn hobby’s zijn reizen, schrijven, lezen (romans in het bijzonder), en kunst. Ook kijkt hij graag voetbal en is hij groot Borussia Dortmund en AS Roma fan. Het onderzoek over zijn grote passies, politiek en sport, combineerde hij in het onderzoek Gaming the World: How Sports are Reshaping Global Politics and Culture (Princeton UP, 2010, with Andrei S. Markovits).

De mini-lezing getiteld ‘De politiek van klimaatverandering in Europa: van protest tot effectief beleid (….of liever niet)?’ is hier terug te vinden.

Prof. Dr. Lars Rensmann

Over Docent van jet jaar prijs

Goede docenten zijn de sleutel tot kwalitatief goed onderwijs. Elk jaar profiteren studenten van de Faculteit Letteren van de talenten van inspirerende, behulpzame en enthousiaste docenten. Daarom reiken we jaarlijks de Docent van het Jaar Award uit.

De finalisten voor 2019 waren:

· Prof. dr. Merel Keijzer, hoogleraar Engelse Taalkunde en Engels als tweede taal

· Prof. dr. Lars Rensmann, hoogleraar Europese Politiek en Maatschappij

· Dr. Jacqueline Klooster, universitair docent Griekse en Latijnse Taal en Cultuur

· Lukas Linsi, PhD, universitair docent Internationale Politieke Economie (die de publieksprijs heeft gewonnen)

De winnaar, Lars Rensmann, fungeert als ambassadeur voor kwalitatief goed onderwijs en vertegenwoordigt de Faculteit der Letteren bij de Docent van het Jaar Verkiezing op 29 januari 2020. De winnaar ontvangt € 5.000, beschikbaar gesteld door het COWOG-fonds, een kunstwerk en een uitnodiging voor het ontwikkelen en verzorgen van een onderwijsmodule voor het Honours College. De twee runners-up ontvangen elk € 2.500.

De vier genomineerde.
Laatst gewijzigd:08 januari 2024 13:25