Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

De EU-verkiezingen: Uitslagen en gevolgen

Wanneer:do 13-06-2024 20:00 - 21:30
Waar:Senaatskamer, Academiegebouw

Van 6 tot 9 juni zullen meer dan 400 miljoen burgers van de Europese Unie naar de stembus gaan om een nieuw Europees Parlement te kiezen. Als het enige rechtstreeks gekozen orgaan van de EU—en dus het meest democratische—heeft het Europees Parlement de afgelopen decennia gestaag aan bevoegdheden en politieke macht gewonnen. Vandaag de dag fungeert het als medewetgever in de meeste Europese aangelegenheden en speelt het een belangrijke rol bij de samenstelling van en controle over de Europese Commissie.

De komende verkiezing zal niet alleen het nieuwe politieke landschap van de EU voor de komende vijf jaar vormgeven, maar zal waarschijnlijk ook invloed hebben op de vele politieke uitdagingen waar de EU momenteel voor staat. Deze uitdagingen omvatten de erosie van liberale democratische waarden en instellingen, de onzekere toekomst van de Green Deal van de EU (en, meer in het algemeen, het economische model van de Unie), en instabiliteit en oorlog in de buurten van Europa.

In deze roundtable sessie zullen UG-experts uit verschillende vakgebieden reflecteren op de implicaties van de verkiezingsresultaten voor deze en andere hot topics, en bespreken wat we kunnen verwachten van de EU-politiek in de nabije toekomst.

Andere events rondom de Europese verkiezingen kan je hier bekijken.

Election Spotlight - Lezingenreeks

2024 is niet zomaar een verkiezingsjaar; het is wellicht het belangrijkste tot nu toe. Over de hele wereld wordt verwacht dat een record aantal kiezers naar de stembus zal gaan, met minstens 64 landen (plus de Europese Unie) die nationale verkiezingen op de agenda hebben staan. Deze uitkomsten zullen voor velen de koers van hun respectievelijke landen jarenlang beïnvloeden.

De Faculteit der Letteren organiseert, in samenwerking met de Democracy and Governance theme group van de Rudolf Agricola School, een reeks lezingen waarin experts hun kennis delen over de verkiezingen die plaatsvinden in verschillende delen van de wereld. De lezing over de Russische verkiezingen is de eerste in de reeks. Later dit jaar volgen er lezingen over de Europese verkiezingen en de Amerikaanse verkiezingen, en mogelijk meer. Voel je vrij om ons te mailen als je ook een lezing in deze reeks wilt organiseren.