Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Elisa Kupers: hoe kunnen leraren creativiteit van kinderen stimuleren?

Hoe kunnen leraren creativiteit van kinderen stimuleren?

Creativiteit ligt aan de basis van onze cultuur: in de wetenschap, de kunst en op allerlei andere terreinen is het vermogen om ‘van niets iets te maken’ of nieuwe oplossingen voor complexe problemen te verzinnen noodzakelijk voor vooruitgang. Niet zo gek dus dat ook in het onderwijs het belang van creativiteit steeds meer onderkend wordt door onderzoekers. Voor het meten van creativiteit zijn allerlei tests beschikbaar, zoals de zogenaamde ‘paperclip-test’ waarbij kinderen zoveel mogelijk toepassingen voor een paperclip moeten verzinnen. Hoe origineler de toepassing en hoe meer toepassingen er worden bedacht, hoe hoger het creatieve denkvermogen.

Elisa Kupers

Echter, als we willen weten hoe creativiteit in het onderwijs gestimuleerd kan worden, moeten we verder inzoomen op de momenten in het hier-en-nu in de klas, waar creativiteit in interactie tussen het kind, de leerkracht en de fysieke omgeving tot stand komt. Twee leerkrachtvaardigheden zijn daarbij van belang: aan de ene kant het aanmoedigen van leerlingen om zoveel mogelijk verschillende ideeën te genereren (bijvoorbeeld door te benadrukken dat er geen foute antwoorden zijn, of door telkens te vragen of iemand anders nog iets kan bedenken). Aan de andere kant is het belangrijk dat de leerkracht ook kan inkaderen en de leerlingen kan helpen evalueren: wat is nu de beste oplossing voor een bepaald probleem? Door dit proces van creativiteit-in-interactie te bestuderen bij verschillende schoolvakken, zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs, komen we meer te weten hoe creativiteit zich bij kinderen ontwikkelt, én hoe leraren hier het beste bij kunnen aansluiten.

dr. W.E. (Elisa) Kupers
Voornaam
Elisa
Telefoon
E-mail
Functie
Universitair Hoofddocent
Expertise
Teacher-student interactions, engagement and well-being, creativity, (special) educational needs
Laatst gewijzigd:06 september 2019 15:28
View this page in: English