Uitnodiging AVOG 2016: Talentontwikkeling, brein en bewegen

Lezing ” leren = verteren”
Kennis ontstaat niet door informatie te downloaden in het leerlingbrein maar door die informatie te laten verteren.
Dat vraagt om context, plezier, experiment en vooral ook om interactie.
In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist Mark Mieras met ons een duik in de hersenen.
Hoe werkt leren precies?
En welke overtuigingen zitten ons vaak in de weg om leerlingen optimaal te laten leren?
Weinig andere takken van onderzoek onthullen zoveel over onszelf en over hoe wij functioneren: over mislukking en succes, over jaloezie en liefde, stress en geluk.
Het brein is een spiegel waarin je de mens en de samenleving gereflecteerd ziet.
Mark Mieras werkt onder voor andere de Volkskrant en is auteur van o.a. het boek: ‘Ben ik dat?’, wat hersenonderzoek vertelt over onszelf.
Hij is gespecialiseerd in hersenonderzoek. In zijn lezingen brengt hij het onderwerp extra tot leven met beelden en experimenten.
Laatst gewijzigd: | 13 juli 2021 14:28 |
Meer nieuws
-
14 februari 2023
Lift naar de inclusieve werkvloer
Er is werk zat, en toch staan mensen met een beperking nog vaak aan de kant. Een plus een is twee, zou je denken: dit is hét moment om deze groep arbeidskrachten aan een baan te helpen. De wens is er, ook aan de universiteit, maar tot uitvoering...
-
15 december 2022
Groningse bijdrage in groot onderzoek naar energiezuinige informatietechnologie
Wetenschapsfinancierder NWO honoreerde recent een groot onderzoeksproject naar nieuwe concepten voor energiezuinige Informatietechnologie met maar liefst tien miljoen euro.
-
05 december 2022
Frans J. Sijtsma nieuwe directeur Agricola School
Op voordracht van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is dr. Frans J. Sijtsma per 1 februari 2023 aangesteld als wetenschappelijk directeur van de Rudolf Agricola School for Sustainable Development. Het gaat om een...