Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn Alumni AVOG Nieuws archief

Uitnodiging AVOG 2016: Talentontwikkeling, brein en bewegen

25 april 2016
programma AVOG 2016: Talentontwikkeling, brein en bewegen
programma AVOG 2016: Talentontwikkeling, brein en bewegen

Lezing ” leren = verteren”

Kennis ontstaat niet door informatie te downloaden in het leerlingbrein maar door die informatie te laten verteren.
Dat vraagt om context, plezier, experiment en vooral ook om interactie.
In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist Mark Mieras met ons een duik in de hersenen.
Hoe werkt leren precies?
En welke overtuigingen zitten ons vaak in de weg om leerlingen optimaal te laten leren?

Weinig andere takken van onderzoek onthullen zoveel over onszelf en over hoe wij functioneren: over mislukking en succes, over jaloezie en liefde, stress en geluk.
Het brein is een spiegel waarin je de mens en de samenleving gereflecteerd ziet.

Mark Mieras werkt onder voor andere de Volkskrant en is auteur van  o.a. het boek: ‘Ben ik dat?’, wat hersenonderzoek vertelt over onszelf.
Hij is gespecialiseerd in hersenonderzoek. In zijn lezingen brengt hij het onderwerp extra tot leven met beelden en experimenten.

Laatst gewijzigd:13 juli 2021 14:28

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...