Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Bestuur en commissies Faculteitsraad GMW

Jaarverslag Faculteitsraad PPSW 2003

In het afgelopen jaar heeft de FR aandacht besteed aan een veelvoud van onderwerpen. Hieronder volgt een aantal zaken datmelding verdient. De onderwerpen worden in een brede context geplaatst en gaan daarmee verder dan louter een samenvatting van de notulen.

OER

Een belangrijke gebeurtenis het afgelopen jaar was de vaststelling van de nieuwe procedure voor de behandeling van de Onderwijs- en Examen Regelingen (OER-en). In de afgelopen jaren heeft de FR een begin gemaakt met het vroegtijdig aangeven (o.a. ten behoeve van de OC’s ) van aandachtspunten. De wens van de FR tot meer (inhoudelijke) controle werd hierdoor gerealiseerd. Een bijkomend voordeel is transparantie en efficiëntie. Om het contact met de Opleidings Commissies (OC) te versterken hebben het FB-studentlid en de Studentengeleding een OC bijeenkomst georganiseerd waarbij leden van de verschillende OC’s waren uitgenodigd.

Internationalisering

Een doorlopend thema is internationalisering. In discussie is de herlocatie van het International Office en het aangaan van strategische overeenkomsten met buitenlandse universiteiten. Het FB is verzocht te kijken naar de mogelijkheden van financiële ondersteuning van de SECie, (een commissie van de studievereniging Psychologie, die zich inzet voor de opvang en begeleiding van buitenlandse studenten). Verder valt onder dit thema de start van de Internationale Master Onderwijskunde, de toename van Engelstalige modules en de opwaardering van de positie van de coördinatoren buitenland. De FR adviseerde het FB nadrukkelijk energie te steken in de export van studenten.

Nieuwbouw en Hortus

De FR liet weten eerder in het jaar niet gecharmeerd te zijn door het optreden van de RUG in zake de communicatie met de buurtbewoners over de herinrichting van de Hortus-tuin.Zij voorzag problemen die in een later stadium voor obstakels zou kunnen zorgen. Helaas zijn de bange vermoedens werkelijkheid geworden. De buurt is wederom in opstand gekomen ditmaal omdat zij meende dat het Convenant geschonden werd met de voorgenomen nieuwbouw aan de rand van de Hortus. Een daarop volgend niet verlenen van een bouwvergunning door de gemeente voor betreffende nieuwbouw zal leiden tot onwelkome vertraging.

Opleiding en Communicatie

Dit jaar is er (vooral wat betreft de studenten) extra aandacht gegeven aan de opleiding en interne communicatie. Wederom belegde de Studentengeleding een eigen weekend waar een beleidsplan werd ontwikkeld.

Essentieel voor de interne communicatie is de ingebruikname van Nestor als digitaal archief. Alle studentleden hebben toegang tot het Faculteitsraad gedeelte op Nestor, dat de eigen archiefcommissie beheert. Hierdoor is het mogelijk om te allen tijde toegang te krijgen tot relevante documenten. Een gerealiseerde eigen studentenwerkplek voorzien van computer en archiefkast bevorderde zeker de communicatie. Verder is een voorlichtingsmiddag bezocht van het Studenten Overleg Groningen (SOG) waar onder andere het lezen van een Facultaire begroting aan de orde kwam.

De al boven gememoreerde samenwerking tussen de Personeels- en de Studentengeleding kwam tot uiting in een gezamenlijke lunch en een beleidsmiddag waar op bepaalde thema’s dieper werd ingegaan. O.a. kwam de BaMa aan bod en werd besloten tot een tot nu toe geslaagde proef met een gezamenlijke voorvergadering. Hiermee wordt de integratie en samenwerking van beide geledingen bevorderd en verlopen de Raadsvergaderingen efficiënter. Besloten is om voor zover wenselijk en mogelijk sprekers per thema aan te wijzen ter behandeling van de agenda.

Werkgroepen

De werkgroep Informatie- en Communicatie Technologie (ICT) van de Studentegeleding schreef een notitie over de voorzieningen voor studenten. Aandacht werd vooral besteed aan de invoering van een beter signaleringssysteem voor onbezette computers en de beschikbaarheid van computerzalen voor algemeen studentengebruik. Dit leidde tot advisering aan het FB. Het advies voor het invoeren van een goed werkend signaleringssysteem is overgenomen door de ICT werkgroep van de Faculteit en is eind 2003 in werking getreden.

Dit jaar startte een discussie over de wenselijkheid ICT-diensten te centraliseren en daarmee onder de verantwoordelijkheid van het Rekencentrum te brengen. De discussie wordt in 2004 vervolgd.

Evenals voorgaande jaren kende de Studentengeleding een werkgroep Arbo- en Milieu. De werkgroep drong aan op het makkelijker maken van dubbelzijdig kopiëren, het gebruik van minder milieu belastend papier en gebruik van het programma ‘Fineprint’. Dit leidde in de FR tot gelijkluidende adviezen aan het FB.

In het voetspoor van een landelijke aanscherping lijkt in Groningen de brandweer en arbo- en milieuzorg dienst strengere eisen te stellen aan gebruiks- en veiligheidsvergunningen. In voortdurende discussie met het FB en Arbo- en Milieu werkgroep leverde de FR op dit terrein een bijdrage.

Verkiezingen

Zoals elk jaar waren er verkiezingen voor de studentengeleding, vergezeld dit jaar van de verkiezing van de personeelsgeleding. Opmerkelijk aan deze verkiezingen waren twee zaken: de personeelsfractie slaagde er niet in met een lijst uit te komen bestaande uit meer kandidaten dan zetels. Volgens het reglement zijn verkiezingen dan overbodig en zijn de kandidaten daarmee benoemd. Ten tweede was na de verkiezing (19 kandidaten en een opkomst van 48.5%) de studentenfractie op één naam na geheel gewijzigd. Het inwerken van een (nagenoeg geheel) vernieuwde studentenfractie is geen sinecure, maar de zich reeds langer aankondigende en dit jaar geconcretiseerde verdere samenwerking tussen de beide fracties en het constructieve overleg met het FB en de ondersteuning door het FR-secretariaat bood soelaas.

Strategisch plan

In navolging van het CvB geeft de Faculteit in het strategisch plan haar visie op de toekomst, vooral in termen van kwaliteit. Een paar concepten zijn de revue gepasseerd. De FR heeft kritische opmerkingen gemaakt over het voorgestelde onderwijs- en onderzoekbeleid.

Financiële perikelen

De FR werd in 2003 opgeschrikt door de aankondiging van financiële perikelen.

De aankondiging van een onderzoek naar de wenselijkheid van reorganisatie bij een onderdeel van de Faculteit, taakstellende begrotingen en een vacaturestop bijna Faculteitbreed leidde tot verdere onrust.

Meindert Slagter, vz

Wouter van der Leeuw, vice-vz