Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO-subsidie voor Graduate School of Science

01 september 2011

De Graduate School of Science van de Groningse Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) is 800.000 euro toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) om vier promovendi in Evolutionary Biology aan te stellen. De financiering is onderdeel van het Graduate Programme van NWO dat de ontwikkeling bevordert van de Nederlandse promovendi-opleidingen.

Binnen het Graduate Programme van NWO kunnen lokale en landelijke onderzoeksscholen en Graduate Schools financiering aanvragen. In totaal hebben 49 scholen en Graduate Schools een subsidie aangevraagd. Daarvan ontvangen nu negentien scholen een bedrag van 800.000 euro voor de aanstelling van vier promovendi. Dankzij de subsidie kunnen ze een sterk onderwijs- en onderzoeksprogramma opzetten voor de ontwikkeling van jong wetenschappelijk talent. Voor 2012 wordt opnieuw een ronde van het Graduate Programme voorzien.

Meer vrijheid voor promovendi

Graduate Schools bieden studenten een samenhangend master- en promotietraject. Zij richten zich op talentvolle studenten die een academische carrière ambiëren. De excellente onderwijs- en onderzoeksomgevingen zijn ontwikkeld naar voorbeeld van de meest succesvolle initiatieven wereldwijd. De Graduate Schools maken onderdeel uit van een of meerdere universiteiten en/of instituten.

De combinatie van onderwijs en onderzoek onder één dak heeft voor zowel studenten als voor de Graduate Schools voordelen. De promovendi krijgen meer keuzevrijheid bij de invulling van hun onderzoek en de keuze van de promotor. De Graduate Schools hebben het voordeel dat zij de meest talentvolle studenten kunnen aantrekken en daaruit de onderzoekers met de meeste potentie kunnen selecteren voor een promotieplaats.

Voor meer informatie:

- Prof.dr. F.J. Weissing, director Graduate School of Science van de Rijksuniversiteit Groningen

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 14:09