Over ons Faculty of Science and Engineering

Vidi-beurs voor Sandy Schmidt: enzymen vervangen vervuilende reacties

01 juli 2022

Dr. Sandy Schmidt van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) heeft een Vidi-beurs ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Schmidt onderzoekt hoe de chemische reacties in de farmaceutische en chemische industrie minder vervuilend kunnen worden gemaakt door enzymen (natuurlijke katalysatoren) toe te passen. Met de Vidi-beurs, ter waarde van EUR 800.000, kan zij voor vijf jaar lang deze vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

Sinds april 2020 is dr. Sandy Schmidt Assistant Professor aan het Groningen Research Institute of Pharmacy (Faculty of Science and Engineering, RUG). Tevens is zij Rosalind Franklin Fellow.

Dr. Sandy Schmidt
Enzymen nieuwe trucjes leren

De farmaceutische en chemische industrie zijn zeer vervuilende industrieën. Het gebruik van natuurlijke katalysatoren (enzymen) kan een grote rol spelen bij het oplossen van dit probleem. Verschillende gebruikelijke chemische reacties kunnen met bestaande enzymen nog niet worden uitgevoerd. Schmidt’s onderzoek heeft tot doel dit repertoire van enzymen uit te breiden en hen nieuwe trucs te leren om farmaceutische producten, fijnchemicaliën en cosmetica uit ons dagelijks leven op een duurzame manier te kunnen vervaardigen.

Vidi voor vernieuwend onderzoek

De Vidi-beurs is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Binnen dit programma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. De onderzoekers worden geselecteerd op basis van kwaliteit, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Nog zes andere onderzoekers aan de RUG ontvangen een Vidi. Lees meer

Laatst gewijzigd:01 juli 2022 13:08