Over ons Faculty of Science and Engineering

Groeifondsproject voor Groen Staal van start

14 februari 2024

Als partner in het project ‘Groeien met Groen Staal’ draagt de RUG bij aan een nieuwe, groenere levenscyclus voor Nederlands staal. Het project, dat in 2023 vanuit het Nationaal Groeifonds een toekenning van meer dan 100 miljoen euro kreeg, heeft nu officieel goedkeuring om van start te gaan. Het doel van het achtjarige programma is om de Nederlandse staalcyclus in 2050 volledig CO2-neutraal te maken.

Vanuit de RUG zijn dr. Francesco Maresca, prof. dr. Yutao Pei, en dr. ing. Jan Post  van het Engineering and Technology institute Groningen en prof. dr. ir. Bart Kooi van het Zernike Institute for Advanced Materials betrokken. Zij ontvangen voor hun onderzoek een bedrag van EUR 8 miljoen.

Van productie tot terugwinning

Het project wordt geleid door het Materials innovations institute (M2i). Een groot consortium van bedrijven, universiteiten en hogescholen voert het project uit. Om tot een versnelde staaltransitie te komen gaat het consortium nieuwe technologische concepten voor schoon staal presenteren. Dit blijft niet beperkt tot het maken van staal zelf, maar heeft betrekking op de volledige cyclus, van productie tot terugwinning. Daarnaast adviseert het consortium over het overheidsbeleid dat de randvoorwaarde stelt voor een soepele transitie van de staalsector. De betrokken onderwijsinstellingen zorgen ervoor dat alle opgedane kennis wordt opgenomen in het onderwijs.

Atomen staal in computermodellen

De onderzoekers van de RUG gaan zich met hun team bezighouden met de verwerking en het gebruik van het groene staal, dat in de laboratoria van Tata Steel Nederland of bij Alleima Zweden geproduceerd gaat worden. Ze gaan kijken naar de atomaire structuur van het materiaal en op basis van deze informatie computermodellen ontwikkelen van de microstructuur van het materiaal. Ook gaan ze werken aan nieuwe coatings en coatingtechnieken. Prof. Jan Post is verantwoordelijk voor de gebruikersfase van het gehele consortium. Hij ontwikkelt samen met andere instellingen en bedrijven modellen voor specifieke toepassingen. Met deze modellen kan bijvoorbeeld voorspeld worden hoe een scheermesje gemaakt van een nieuw type groen staal zich zal houden na veelvuldig gebruik, of hoe snel het landingsgestel van een vliegtuig slijt.

RUG onderzoeker Bart Kooi die een monster plaatst in zijn transmissie-elektronenmicroscoop (Foto: Leoni von Ristok)

Nieuwe generatie ingenieurs opleiden

De onderzoekers van de RUG gaan daarnaast samenwerken met de opleidingen Werktuigbouwkunde, Technische Bedrijfskunde, Technische Natuurkunde en het Bernoulii institute van de RUG. Het doel is zo een nieuwe generatie ingenieurs op te leiden die kunnen meewerken aan de overgang naar groen staal.

Internationale samenwerking

Hoewel Groeien met Groen Staal vooral een Nederlands initiatief is, wordt het programma versterkt door verschillende buitenlandse partners die de Nederlandse staalindustrie ondersteunen bij de overgang naar groen staal. De waardeketen en kennisnetwerken zijn internationaal en vereisen internationale samenwerking om de transitie tot een succes te maken.

Nationaal Groeifonds

Via het Nationaal Groeifonds investeert de overheid in de periode van 2021 tot 2025 20 miljard euro in projecten die de economische groei van Nederland op lange termijn waarborgen. Het Nationaal Groeifonds investeert onder andere in onderzoeks-, ontwikkelings- en innovatieprojecten. De Faculty of Science and Engineering van de RUG is bij vijftien Groeifonds-projecten betrokken.

Meer informatie over Groeien met Groen Staal: www.groeienmetgroenstaal.nl en www.m2i.nl

Laatst gewijzigd:27 februari 2024 10:25