Over ons Faculty of Science and Engineering

Professor Reinoud Gosens ontvangt Open Competitie ENW-M-subsidie

24 november 2021

Professor Reinoud Gosens van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) heeft een Open Competitie ENW-M-subsidie ontvangen van de NWO ter waarde van EUR 323.000. De subsidie is voor zijn project ‘Modelling mast cell-neuron interactions driving neuroplasticity’.

M-subsidies zijn bedoeld voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie.

prof. dr. Gosens

Modelling mast cell-neuron interactions driving neuroplasticity

Het perifere zenuwstelsel (PNS) speelt een cruciale rol in fysiologie en ziekte. Neuro-effector communicatie en neuroplasticiteit van de PNS zijn slecht bestudeerd, aangezien geschikte modellen ontbreken. De opkomst van menselijke pluripotente stamcellen (hPSC's) belooft veel om dit tekort op te lossen. Gosens zal hPSC-afgeleide PNS-neuronen gebruiken, geïntegreerd in organ-on-a-chip-systemen om co-culturen met cellen van de lokale micro-omgeving mogelijk te maken om neuro-effector-interacties te bestuderen en mechanismen die ten grondslag liggen aan neuroplasticiteit te onderzoeken.

Open Competitie ENW-M

De M-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve, risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke vernieuwingen tot stand te brengen die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema’s van de toekomst.

Laatst gewijzigd:24 november 2021 11:21