Over ons Faculty of Science and Engineering

Prof. dr. Van den Bogaart partner in ZonMw Open project

24 april 2020

Prof. dr. Geert van den Bogaart van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) is partner in een ZonMw Open project, dat een subsidie heeft ontvangen van 680.000 euro. De subsidie is voor het project ‘Optimizing the design of dendritic cell vaccine immunotherapies’ en andere partners zijn onderzoekers van de Radboud Universiteit en Universiteit Leiden. Prof. dr. Van den Bogaart ontvangt 200.000 euro voor zijn aandeel in het onderzoek. Hij zal zich richten op hoe de chemische modificaties van peptide-vaccins de cellulaire mechanismes van T-cel activatie beïnvloeden.

De immunotherapie met dendritische cellen is een nieuwe doorbraak in de behandeling van kanker. Bij deze behandeling worden dendritische cellen (DCs) eerst uit het bloed van melanoom-patienten geïsoleerd. Deze DCs worden vervolgens geladen met kanker-specifieke peptides en teruggeplaatst in de patiënt. Hier presenteren de DCs de kanker-specifieke peptides aan zogenaamde killer T-cellen. Dit activeert de kanker-herkennende killer T-cellen, die vervolgens de kankercellen kunnen vernietigen.

Tussentijdse resultaten van een grootschalig klinisch onderzoek van het Radboudumc Nijmegen laten zien dat de dendritische cel-vaccins slechts in een betrekkelijk kleine groep patiënten lijkt te werken. Preklinische data van het consortium en verscheidene gepubliceerde wetenschappelijke studies laten zien dat de efficiëntie van killer T-cel activatie gigantisch (meerdere ordes van grote) kan worden verhoogd door relatief kleine chemische modificaties van de peptides. Het precieze cellulaire mechanisme qua hoe dit gebeurt en hoe dit beïnvloed wordt door de chemische modificaties is onbekend. Voorbeelden van chemische modificaties die anti-kanker T-cel activatie kunnen verhogen zijn het verlengen van de peptides, het veranderen van hun chemisch-fysische eigenschappen en het verbinden met liganden voor specifieke opnamereceptoren. Op basis van deze resultaten denken de onderzoekers dat chemische veranderingen de DC-therapieën aanzienlijk kunnen verbeteren. Hoogstwaarschijnlijk kunnen zij door eenvoudige en klinisch toelaatbare chemische veranderingen van de gebruikte peptides, zorgen voor een drastisch verhoogde klinische effectiviteit in het genezen van melanoom.

ZonMw Open

Het doel van de ZonMw Open Competitie is het creëren van ruimte voor excellente, nieuwsgierigheidsgedreven, grensverleggende wetenschap. De beurs biedt excellente onderzoeksgroepen de mogelijkheid om hun onderzoekslijn te vernieuwen, nieuwe samenwerkingen aan te gaan en studies van uitzonderlijke kwaliteit uit te voeren op het gebied van gezondheid.

Laatst gewijzigd:29 april 2020 10:45