Over ons Faculty of Science and Engineering

Prof. dr. Noheda en prof. dr. Kooi ontvangen NWO Open subsidie

31 augustus 2021

Prof. dr. Beatriz Noheda en prof. dr. Bart Kooi van het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM) hebben een NWO Open Competitie Domain Science-M-beurs van EUR 716.000 ontvangen. De subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is voor hun project ‘Tricolor hafnia-based thin films: enhanced polar materials by construction (TRICOLOR)’. Andere partners in het project zijn prof. dr. Jorge Íñiguez en dr. Sebastjan Glinsek van de Universiteit van Luxemburg / Luxemburgs Instituut voor Wetenschap en Technologie.

In totaal zijn er zeventien subsidies toegekend door NWO.

TRICOLOR-project

Een eenvoudige inspectie onthult een hoge symmetrie in het ABABAB-patroon: elke letter is een spiegel voor de buren, terwijl in het ABCABC-patroon die symmetrie wordt verbroken. De huidige technologie maakt hetzelfde mogelijk met atoomlagen en creëert ‘TRICOLOR super-roosters’ waarin drie soorten materialen afwisselend worden gestapeld, waardoor bij-constructie asymmetrische (polaire) materialen ontstaan. Omdat deze methode onafhankelijk is van de specifieke chemie van het materiaal, kunnen de onderzoekers milieuvriendelijke verbindingen benutten. Het team zal deze aanpak met name toepassen om de bestaande problemen met op HfO2 gebaseerde materialen op te lossen, die tot de meest veelbelovende kanshebbers behoren om toekomstige micro-elektronica-apparaten te verbeteren.

NWO Open Competition Domain Science-M subsidie

De M-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve, risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke vernieuwingen tot stand te brengen die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema’s van de toekomst.

Laatst gewijzigd:31 augustus 2021 14:42