Over ons Faculty of Science and Engineering

Prof. dr. Heeres partner in consortium dat MOOI-subsidie ontvangt voor circulair plastic

28 april 2021

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) heeft een MOOI-subsidie van 4 miljoen euro toegekend aan het InReP-project. Hiervan gaat bijna 4 ton naar twee themagroepen onder leiding van prof. dr. Erik Heeres van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG). Het totale InReP-project wordt getrokken door het Dutch Polymer Institute en het Institute for Sustainable Process Technology.

InReP staat voor Integrated approach towards Recycling of Plastics. Binnen dit project bundelen afvalinzamelaars, sorteerders & recyclers, chemische industrie, eindgebruikers en kennisinstellingen hun krachten. Hun doel is technologieën te ontwikkelen op het gebied van sortering, mechanische recycling en chemische recycling die hoogwaardige gerecyclede kunststoffen beschikbaar maken voor de twee dominante soorten polymeren als grondstof: polyolefinen (PE / PP) en PET.

Heeres zal twee themagroepen gaan leiden en coördineren:

‘Thermochemische recycling: gemengde polyolefinen via pyrolyse tot nafta’ & ‘Thermochemische omzetting van gemengde polyolefine-gebaseerde kunststoffen naar aramide en PET (via aromaten met laag molecuulgewicht (BTX)’.

het verzamelen van plastic
Laatst gewijzigd:29 april 2021 09:17