Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO START-UP Grant voor dr. Marcos Guimarães

02 augustus 2019

Het NWO heeft een START-UP Grant toegewezen aan dr. Marcos Guimarães van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering) voor zijn project 'Beheersen van spins door symmetrie in twee dimensies'. Symmetrie is overal aanwezig en bepaalt de eigenschappen van materialen. De onderzoekers gaan de symmetrie van twee dimensionale materialen aanpassen en de daaropvolgende verandering in hun magnetische eigenschappen met behulp van een laser meten. Hun bevindingen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe elektronica op basis van magnetisme.

START-UP programma

NWO kent bijna drie miljoen euro toe aan zeven recent aangestelde onderzoekers in de natuur- en scheikunde via het START-UP programma. Anderen die in deze ronde een grant kregen toegewezen zijn onderzoekers van de Technische Universiteit Delft, de Technische Universiteit Eindhoven, de Universititeit Twente, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Utrecht. De onderwerpen variëren van onderzoek naar het doorzichtig maken van materialen voor elektronica tot onderzoek naar de hete materie die ontstond tijdens de oerknal. Het programma START-UP komt voort uit het Sectorplan Natuur-en Scheikunde. Dit was de vierde en laatste ronde van het NWO-programma START-UP.

Laatst gewijzigd:26 augustus 2019 13:58