Over ons Faculty of Science and Engineering

Materialen NL Challenges-subsidie voor Dr. Maresca

05 december 2019

Dr. Francesco Maresca, die onlangs begonnen is op een tenure track-positie bij ENTEG, heeft van NWO een Materialen NL Challenges-subsidie ontvangen. De subsidie, ter waarde van 730.000 euro, is voor een M2i-consortium, geleid door Dr. Poulumi Dey van de TU Delft, en ondersteund door de industriële partners Tata Steel, Allseas Engineering, Koninklijke Nedschroef Holding en Daimler.

Het project, 'het ontwerpen van waterstofbestendige legeringen door middel van nieuwe multi-schaal modellering en experimenten', zal het moeilijkst te begrijpen fenomeen van waterstofverbrossing in staal aanpakken. Waterstofbrosheid is een probleem in de mechanica van structurele metalen, wat resulteert in het verlies van mechanische eigenschappen zoals sterkte en vervormbaarheid, wanneer waterstof aanwezig is in metalen of de omliggende omgeving (water, zuren, etc.).

De nieuwe methodologie die binnen het project voor staal is ontwikkeld, kan worden overgedragen op andere technologisch relevante materialen, bijvoorbeeld superlegeringen en de nieuwe legeringen met hoge entropie.

In de Maresca-groep zal een promovendus waterstofverbrossing in staal bestuderen.

Laatst gewijzigd:10 december 2019 15:13