Over ons Faculty of Science and Engineering

Masterstudent Hans Beukers wint Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde

26 november 2019

Masterstudent in Natuurkunde (en Geneeskunde) Hans Beukers, die in februari 2019 cum laude afstudeerde, heeft de Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde gewonnen. Beukers deed onderzoek naar kwantumeigenschappen van elektronen en atoomkernen in diamant, met als doel deze in te zetten als knooppunten voor een toekomstig quantum internet.

Hans Beukers | Hilde de Wolf fotografie

Hij voerde zijn onderzoeksproject uit onder supervisie van Prof. Hanson van de TU Delft en Prof. Van der Wal van het Zernike Institute for Advanced Materials. Beukers presenteerde zijn veelbelovende resultaten in zijn masterscriptie genaamd "Improving coherence of quantum memory during entanglement creation between nitrogen vacancy centres in diamond - The cure for quantum Alzheimer?".

Hans heeft zich zowel de theorie als de zeer complexe meetopstellingen eigen gemaakt, van de lasers tot de snelle electronica tot de software. Hij heeft zelfs een van de opstellingen grondig verbeterd en klaargestoomd voor de experimenten die hij wilde doen. Zijn doel was om te onderzoeken of quantumtoestanden langer behouden konden blijven in hoge magneetvelden. De resultaten zijn zeer veelbelovend voor quantum internet toepassingen.

Afstudeerprijzen

De Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde is onderdeel van de KHMW Afstudeerprijzen. Hier is een overzicht van alle FSE/RUG-winnaars (Afstudeer- en Aanmoedigingsprijzen) te vinden.

Laatst gewijzigd:26 november 2019 15:55