Over ons Faculty of Science and Engineering

Masterstudent Energy and Environmental Sciences Sándor Kruse wint Rachel Carson Afstudeerprijs 2019

27 november 2019

Masterstudent Energy and Environmental Sciences en Industrial Engineering and Management Sándor Kruse heeft met zijn scriptie de Rachel Carson Afstudeerprijs 2019 gewonnen. In zijn scriptie, “A solution to more efficient grid use by intermitted renewable energy sources” maakt Kruse een belangrijk punt: afschakelen bij overproductie is gemakkelijker en niet veel duurder dan het vergroten van de capaciteit van het energienetwerk.

Netwerkbeheerders willen vaak het energienet aanpassen om overcapaciteit te voorkomen. Daarbij is het uitgangspunt nu dat het net een beperking is als het gaat om de levering van wind- en zonne-energie. Kruse brengt met zijn onderzoek een omslag in het denken te weeg die verrassend, praktisch en toepasbaar is.

De prijs is een initiatief van de VVM, netwerk van milieuprofessionals en een aantal milieu-studieverenigingen. Met deze prijs wil de VVM grotere bekendheid geven aan het afstudeerwerk van studenten op het gebied van milieu en duurzaamheid. Sándor Kruse deelt de Afstudeerprijs met Anthea van Scherpenzeel van de Universiteit Utrecht.

Rachel Carson

De Afstudeerprijs is vernoemd naar Rachel Carson, marinebioloog en de auteur van het boek ‘Silent Spring’. Begin jaren zestig zorgde dit boek voor het begin van een brede publieke bewustwording van de milieuproblematiek in grote delen van de wereld.

Laatst gewijzigd:27 november 2019 13:31