Over ons Faculty of Science and Engineering

Martien Kas verkozen tot president van European College of Neuropsychopharmacology

18 oktober 2022

Martien Kas, hoogleraar neurobiologie van gedrag bij het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES), is onlangs verkozen tot president van het European College of Neuropsychopharmacology (ECNP) voor de periode 2022-2025.

ECNP

Kas' onderzoek richt zich op determinanten van gedrag; vooral van gedragsstrategieën en van biologische processen die essentieel zijn voor alle soorten en die betrokken zijn bij verschillende neuropsychiatrische aandoeningen. Door middel van neurobiologische analyse van verschillende soorten wil hij uiteindelijk therapeutische en preventieve strategieën verbeteren om bij te dragen aan gezond ouder worden. Dit past perfect bij de missie van het ECNP: ervoor zorgen dat vooruitgang in het begrip van hersenfunctie en menselijk gedrag wordt vertaald in betere behandelingen en een betere volksgezondheid.

Kas: “ECNP is uniek op het gebied van de hersenen en bestrijkt het hele traject van behandelingsontwikkeling; van fundamenteel onderzoek tot de kliniek. De uitdaging is nog nooit zo groot geweest. Niet alleen zijn hersenaandoeningen een van de meest voorkomende en belastende ziekten bij de mens, de wetenschap erachter is ook buitengewoon complex. ECNP is opgericht als platform om middelen te verbinden en inspanningen te bundelen. Terwijl het veld blijft veranderen, zullen we kijken hoe ECNP deze rol op de meest effectieve manier kan blijven vervullen en bouwen we samen aan de toekomst van toegepast neurowetenschappelijk onderzoek.”

Coördinator PRISM-consortium

Kas is ook de projectcoördinator van het internationale consortium Psychiatric Ratings using Intermediate Stratified Markers (PRISM) 1 en 2, gefinancierd door het Innovative Medicines Initiative van de EU. Meer over PRISM 2.

hersenen
Laatst gewijzigd:04 augustus 2023 16:26