Over ons Faculty of Science and Engineering

Marta Schulte-Fischedick en dr. Yuli Shan winnen FSE Impact Awards

10 december 2021

Marta Schulte-Fischedick en Dr. Yuli Shan hebben dit jaar de FSE Impact Awards gewonnen. Schulte-Fischedick kreeg de Award toegekend in de categorie studenten en ontvangt een geldprijs van 1.000 euro. Zij heeft waardevol onderzoek verricht naar de gevolgen van de corona lockdowns op de mobiliteit van passagiers en daarmee gerelateerde CO2-emissieveranderingen in Europa. Shan kreeg de Award toegekend in de categorie onderzoekers en ontvangt een geldprijs van 1.500 euro voor impact-activiteiten. Hij werkte aan de bouw en toepassing van een open access database met emissiegegevens voor opkomende economieën.

Decaan Jasper Knoester en voorzitter van de jury prof. dr. Erik Heeres hebben de awards aan de winnaars uitgereikt. Beide winnaars zijn nu de FSE-kandidaten voor de RUG Impact Award.

Marta Schulte-Fischedick | categorie studenten

Marta Schulte-Fischedick ontvangt de FSE Impact Award voor haar onderzoeksproject ‘Implications of COVID-19 lockdowns on surface passenger mobility and related CO2 emission changes in Europe’. De jury was onder de indruk van het grote aantal partners dat zij heeft geïnterviewd (ongeveer zestig) en de samenwerking met de Europese partners. De resulterende publicatie is van hoge kwaliteit en rapporteert zeer bruikbare en toepasbare inzichten over de CO2-uitstoot. De jury vond dit project uitstekend, zowel qua impact als samenwerking met partners. Martha Schulte-Fischedicks nominatie was gebaseerd op haar masterscriptie voor de opleiding Energy and Environmental Sciences.

Dr. Yuli Shan | categorie onderzoekers

Dr. Yuli Shan ontvangt de FSE Impact Award voor zijn onderzoek ‘Construction and application of open access database Emission Accounts and Datasets for emerging countries (CEADs)’. De jury heeft veel lof voor het leiderschap van Shan om deze database met emissiegegevens te realiseren. Onder zijn leiding verzamelt een indrukwekkend team de gegevens en publiceert ze op de CEAD-website, waarbij lokale belanghebbenden worden betrokken. De focus op opkomende economieën voorziet duidelijk in een behoefte. De jury is onder de indruk van de nu al enorme impact: de database heeft 17 duizend geregistreerde gebruikers, de gegevens worden jaarlijks 110 duizend keer gedownload, zijn gebruikt in 300 tijdschriftartikelen en zijn geraadpleegd door het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Ook aansprekend zijn het Open Access karakter van de data, het vrije gebruik en het brede toepassingsspectrum, van wetenschappelijke publicaties tot input voor beleid. Yuli Shan is verbonden aan het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG).

Over de FSE Impact Awards

De FSE Impact Awards worden dit jaar voor het eerst uitgereikt. Met de Awards beloont de faculteit een student en een onderzoeker die een bijzondere prestatie hebben geleverd in het verbinden van wetenschappelijk onderzoek aan de maatschappelijke, economische of professionele praktijk. De prestatie mag ook zijn geleverd door een team van maximaal vier personen. De Awards zullen vanaf nu eens in de twee jaar uitgereikt worden. De winnaars van de FSE Impact Awards zijn automatisch de FSE-kandidaten voor de RUG-brede Ben Feringa Impact Awards. De winnaars van deze awards worden in april 2022 bekend gemaakt.

De jury voor de FSE Impact Awards bestond dit jaar uit: Prof.dr. Erik Heeres (voorzitter), Prof.dr. Pim Drinkenburg, Drs. Renske de Jonge, Anna Koek en Dr. Winnie Leenes.

Van links naar rechts: prof. dr. Erik Heeres, Marta Schulte-Fischedick, dr. Yuli Shan, decaan Jasper Knoester
Laatst gewijzigd:04 augustus 2023 16:25