Over ons Faculty of Science and Engineering

Mariene micro-algen, zeewieren en zout-tolerante planten als toekomstige bron voor voedsel en energie

27 oktober 2015

Traditionele landbouwgronden raken op of uitgeput, terwijl steeds meer mensen moeten worden gevoed met hoogwaardige eiwitten en voorzien van voldoende energie voor een aangenaam leven. Mariene micro-algen, zeewieren en zout-tolerante planten groeien op zonlicht, koolstofdioxide en voedingsstoffen opgelost in zeewater, en produceren waardevolle biomassa en zuurstof. De zeeën en oceanen op aarde bieden veel mogelijkheden voor een werkelijk duurzame en efficiënte productie van deze plantaardige biomassa, die als grondstof gebruikt kan worden voor voedsel, chemicaliën en energie.

Klaas Timmermans. Foto: Bert Aggenbach. Copyright: NIOZ

Voor het zover is moeten echter nog vele vragen worden beantwoord, zoals hoeveel marien plantaardige biomassa kunnen zeeën en oceanen werkelijk produceren, hoe gebeurt dat op een ecologisch verantwoorde manier en kunnen we productievere rassen selecteren? Met antwoorden op deze vragen ligt er een zeer aantrekkelijk toekomstperspectief: hoogwaardige plantaardige voedselproductie, schonere zeeën en oceanen, verhoogde biodiversiteit en een onuitputtelijke bron van CO2-neutrale energie.

In de nieuwe leerstoel Marien Plantaardige Biomassa bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, wil prof.dr. Klaas Timmermans de grote wetenschappelijke en maatschappelijke uitdaging aangaan om met fysiologisch, ecologisch en genetisch onderzoek fundamentele kennis te vergaren en te delen met bedrijven. En zo de overgang naar een mariene bio-based economie mogelijk te maken.

Oratie en mini-symposium
In zijn oratie op 10 november 2015, zal Timmermans het belang aangeven van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek voor een duurzame productie van mariene micro-algen, zeewieren en zout-tolerante planten als toekomstige bron voor voedsel en energie.

Voorafgaand aan zijn oratie, organiseert Timmermans het mini-symposium "Marine plant biomass research: from curiosity to cure", waar diverse nationale en internationale sprekers uit dit vakgebied hun werk presenteren.

Over Klaas Timmermans
Klaas R. Timmermans is in 2014 aangesteld als honorair hoogleraar Mariene Plantaardige Biomassa bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn leerstoel binnen de onderzoeksgroep Ocean Ecosystems, onderdeel van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen, heeft tot doel fundamenteel en grensverleggend toegepast onderzoek te doen aan micro-algen, zeewieren en zout-tolerante landplanten. Hij is onderzoeker bij het NIOZ, Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. Professor Timmermans is betrokken bij de masteropleiding Mariene Biologie, hij zal o.a. de nieuwe master cursus “Marine Ecosystem Services and Global Change” coördineren.

Voor meer informatie: Klaas.Timmermans nioz.nl of Secretariat.OE rug.nl.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2020 15:35