Over ons Faculty of Science and Engineering

Lucy Avraamidou partner in H2020-project MAMMOth

24 maart 2022

Professor Lucy Avraamidou van het Institute for Science Education and Communication is partner in een onderzoeksconsortium dat een H2020-subsidie heeft toegekend gekregen. Het consortium ontvangt ruim drie miljoen euro voor hun project ‘MAMMOth: tackling gender, race and other biases in AI’. Avraamidou ontvangt EUR 300.000 voor haar aandeel in het project. Het Center for Research and Technology Hellas (Griekenland) is coördinator.

Avraamidou zal zich richten op een reeks interventies in universitaire vakken en tentoonstellingen voor wetenschapscentra en musea. Het doel daarvan is om het bewustzijn en de vaardigheden van studenten, onderzoekers, docenten en het publiek te vergroten als het gaat om het voorkomen van gender- en raciale vooroordelen in AI door een lens van intersectionaliteit. Bij intersectionaliteit gaat het om de erkenning dat iedereen zijn eigen unieke ervaringen met discriminatie en onderdrukking heeft.

Discriminatie in kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) biedt grote kansen op het gebied van automatisering, maar brengt ook een risico op discriminatie van minderheidsgroepen met zich mee. Tot nu toe is er bij het gebruik van AI sprake van een ‘beperkte omgeving’, wat wil zeggen dat het niet de complexiteit en diversiteit van de echte wereld weerspiegelt. Het MAMMOth-project wil de nodige tools en technieken bieden voor de ontdekking en beperking van (multi-)discriminatie bij het gebruik van AI. Het project gaat werken via een co-creatiebenadering: vanaf het begin betrekt het onderzoeksconsortium gemeenschappen van kwetsbare en/of ondervertegenwoordigde groepen in AI-onderzoek.

AI
Laatst gewijzigd:24 maart 2022 10:20