Over ons Faculty of Science and Engineering

Heinz List award voor oud-RUG hoogleraar Léon Janssen

19 maart 2019

Emeritus hoogleraar Léon Janssen ontvangt deze week de Heinz List award. Deze prijs is hem toegekend door de Society of Plastics Engineers, de wereldwijde beroepsorganisatie van plastic professionals en wordt komende week uitgereikt in Detroit. De prijs is in 2015 voor het laatst uitgereikt. Door fysieke omstandigheden reist Janssen niet af naar Detroit om de prijs in ontvangst te nemen.

Janssen, wonende in Roden, ontvangt de prijs voor zijn decennialange onderzoek op het gebied van reactieve extrusie. Extrusie is een techniek om plastics te maken. Janssen heeft een methode ontwikkeld om plastics te maken zonder gebruik te maken van milieu onvriendelijke oplosmiddelen. Het op deze wijze produceren van plastics wordt wereldwijd toegepast in de kunststofindustrie. Ook heeft hij deze methode toegepast in het maken van bioplastics uit zetmeel.

Janssen was van 1983 tot 2010 hoogleraar in Fysische Technologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Thans is hij nog deeltijd-hoogleraar in Indonesië.

Eerdere Heinz List awardees

Laatst gewijzigd:19 maart 2019 10:45