Over ons Faculty of Science and Engineering

Hamidreza Kasaei ontvangt Gratama Wetenschapsprijs 2022

04 juli 2022

Dr. Hamidreza Kasaei van het Bernoulli Institute heeft de Gratama Wetenschapsprijs 2022 ontvangen. De prijs is bedoeld voor jonge, veelbelovende onderzoekers en werd uitgereikt op de RUG Ceremony of Merits op 1 juli. Kasaei ontving de prijs voor zijn onderzoek naar tweearmige robots die objecten leren te manipuleren op basis van visuele informatie.

Robots werken tegenwoordig goed met vaste opdrachten binnen een afgebakende ruimte, maar veranderingen in omgeving of taak vereisen complexe, tijdrovende -en daarmee dure-herprogrammering door experts. Kasaei heeft het initiatief genomen voor het Lifelong Interactive Robot Learning-lab. Hierin leren robots zich aan nieuwe omgevingen aan te passen, nieuwe concepten stapsgewijs te leren en te communiceren met niet-deskundige menselijke gebruikers, zonder dat herprogrammering nodig is. Dit heeft al geleid tot de ontwikkeling van sociaal relevante toepassingen, van agrarische tot zorgrobots.

Kasaei´s onderzoek naar data-efficiënte open-ended machine learning-methoden draagt bij aan een doorbraak in cognitieve robotica. Daarnaast heeft hij in belangrijke mate bijgedragen aan de vernieuwing van de opleiding in Robotica die een sterk groeiend aantal studenten trekt. Kasaei is zeer actief op wereldwijd toonaangevende conferenties over robotica en machine learning.

Gratama Wetenschapsprijs

De Gratama Wetenschapsprijs is bedoeld voor jonge, veelbelovende en actieve wetenschappers die zich onderscheiden met vernieuwend en maatschappelijk relevant onderzoek. Om het jaar wordt de prijs toegekend aan een medewerker van de RUG en de Universiteit Leiden. De winnaar ontvangt een bedrag van EUR 20.000.

RUG Ceremony of Merits

De jaarlijkse RUG Ceremony of Merits staat in het teken van verdiensten. Onderzoekers, andere medewerkers of studenten die het afgelopen jaar een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de RUG worden in het zonnetje gezet. De Ceremony of Merits werd dit jaar voor het eerst gehouden. Voorheen bestond het evenement onder de naam RUG Zomerceremonie.

Hamidreza Kasaei (rechts) wint Gratama Wetenschapsprijs 2022 | foto: Pjotr Wiese
Laatst gewijzigd:04 juli 2022 11:29