Over ons Faculty of Science and Engineering

Zwaartekrachtsubsidie voor ontwerpen hybride intelligentie

30 augustus 2019

De NWO heeft een Zwaartekrachtsubsidie toegekend aan het project Designing Hybrid Intelligence waarin prof. dr. Rineke Verbrugge van het Bernoulli Institute (Faculty of Science and Engineering) mede-aanvrager is. Met de premie kan het projectteam van wetenschappers de specifieke kwaliteiten van machine-intelligentie en de intelligentie van de mens effectief met elkaar laten samenwerken om daarmee de gezamenlijke intelligentie te vergroten.

Aan het Zwaartekrachtproject is bijna 20 miljoen euro toegekend. De andere vijf universiteiten die aan het project deelnemen zijn de Vrije Universiteit (Prof. dr. Frank van Harmelen, hoofd-aanvrager), UvA, TU Delft en de universiteiten van Leiden en Utrecht.

Menselijke en kunstmatige intelligentie samen

Hybride-intelligentie (HI) is een combinatie van menselijke en kunstmatige intelligentie. Het HI-projectteam ontwikkelt theorieën en methoden voor intelligente systemen die samenwerken met mensen, zich aanpassen aan dynamische omstandigheden en hun acties kunnen verklaren. Bij het ontwerp van zulke HI-systemen wordt rekening gehouden met ethische en wettelijke waarden, zoals transparantie, aansprakelijkheid en vertrouwen. Aan de hand van toepassingen van HI-systemen in de gezondheidszorg, het onderwijs en de wetenschap laten we zien hoe kunstmatige intelligentie de menselijke intelligentie kan versterken in plaats van deze te vervangen.

Toepassingen

Toepassingen in de gezondheidszorg, het onderwijs en de wetenschap kunnen het potentieel van hybride intelligentie gaan aantonen. Virtuele ‘agents’ en robots kunnen kinderen met concentratieproblemen helpen beter te studeren, kinderen op afdelingen voor kinderoncologie ondersteunen door hen entertainment en informatie te bieden tijdens langdurig verblijf in het ziekenhuis, en samenwerken met wetenschappers aan grootschalige analyse van literatuur, nieuwe hypothesen formuleren en experimenten helpen ontwerpen.

Nao robot

Zwaartekracht

In totaal heeft NWO zes Zwaartekrachtsubsidies toegekend. Met Zwaartekracht wil de overheid onderzoek van consortia van de beste onderzoekers in Nederland stimuleren. De onderzoekers moeten in hun vakgebied vernieuwend en invloedrijk onderzoek verrichten. De selectieprocedure voor dit eerste geldstroomprogramma wordt uitgevoerd door De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Meer informatie is te vinden op de website van NWO.

Website HI-project

Laatst gewijzigd:04 september 2019 10:50