Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee nominaties Rachel Carson scriptieprijs voor IVEM studenten

26 september 2012

Twee studenten van het Centrum voor Energie- en Milieukunde IVEM, Rijksuniversiteit Groningen, hebben twee van de vijf nominaties in de wacht gesleept voor de Rachel Carson scriptieprijs. Deze prijs gaat naar de beste afstudeerscriptie door een WO student over duurzaamheid en milieu.

De Rachel Carson scriptieprijs is een initiatief van de Vereniging voor Milieuprofessionals VVM. De jury beoordeelt zowel de wetenschappelijke kwaliteit als de maatschappelijke relevantie en de toepasbaarheid. Op 10 oktober, landelijke Milieudag, maakt de jury de prijswinnaar bekend op de Milieubeurs in Den Bosch. Dit jaar is de nominatie een bijzondere eer: Silent Spring, het baanbrekende boek van Rachel Carson, verscheen precies 50 jaar geleden.

Marco Kauw – Duurzaam personenvervoer in 2050
Marco Kauw onderzocht de mogelijkheden voor duurzaam personenvervoer in 2050. Welke soorten privé voortuigen zijn in ontwikkeling? Leveren die in 2050 een duurzaam vervoerssysteem, ondanks de groei van het aantal verreden kilometers? Marco Kauw legt de vinger op bottlenecks in de ontwikkeling, zoals de beschikbare voorraad lithium voor batterijen voor elektrische en hybride auto’s en de noodzaak voor duurzame productie van elektriciteit.

Ruurd van der Meer – ballastwatermanagement in de Noordzee
Ruurd van der Meer deed voor de Wetenschapswinkel onderzoek naar ballastwater management in de Noordzee. Zeeschepen gebruiken ballastwater om hun stabiliteit te verbeteren. Het transport van ballastwater leidt tot mondiale verspreiding van ongewenste soorten organismen. Zuivering van ballastwater wordt binnenkort verplicht. Is dat ook nodig voor schepen die uitsluitend op de Noordzee varen? Rederijen verwachten vrijstelling te kunnen krijgen, zo blijkt uit het onderzoek. Ruurd van der Meer toont aan dat er wel degelijk risico is voor ongewenste introducties. De Noordzee is niet één pot nat.

Informatie:
Rachel Carsonprijs