Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zilver voor Groningse studenten in Physics Competition

22 december 2011

Het Groningse team van studenten Natuurkunde en Technische Natuurkunde heeft een zilveren medaille behaald in de University Physics Competition. De studenten Arjan Boerma, Job Feldbrugge en Remko Klein wisten 61 teams, deels van befaamde universiteiten, achter zich te laten. In totaal deden 77 teams van over de hele wereld mee.

De studententeams konden kiezen uit twee natuurkundeproblemen. Daarom was er een gedeelde eerste plaats: slechts twee teams (3% van alle deelnemers) behaalden goud. Het RUG-team eindigde op de vierde plaats in de categorie van het door hen gekozen natuurkundeprobleem.

Internationale wedstrijd van 48 uur

Tijdens de University Physics Competition nemen natuurkunde-studenten van universiteiten over de hele wereld het tegen elkaar op. Binnen 48 uur moeten de teams een van de twee natuurkundige problemen oplossen die bij de start van de wedstrijd op www.uphysicsc.com  bekend worden gemaakt. Ze moeten aan een oplossing werken zonder iemand buiten het team te raadplegen maar mogen wel gebruik maken van boeken of internet. Naast natuurkunde-expertise zijn teamwork, tijdsplanning en schrijfvaardigheid essentieel.

De University Physics Competition wordt gesponsord door de American Physical Society en de American Astronomical Society.

Meer informatie:

Results 2011 University Physics Competition (PDF)

Prof.dr. Löhner (coach RUG-team)

N ieuwsbericht bij start wedstrijd: Volg RUG-team op webcam in 48 uur lange Physics Competition

Laatst gewijzigd:24 maart 2023 09:36