Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Passie voor wetenschap? FameLab Benelux zoekt jou!

04 maart 2014

FameLab, de internationale wedstrijd voor wetenschapscommunicatie voor jonge wetenschappers en ingenieurs, wordt voor het eerst georganiseerd in de Benelux in 2014, met de steun van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Een van de twee Nederlandse voorronden wordt georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen.

In slechts drie minuten moeten de kandidaten proberen indruk te maken op de jury en het publiek met hun voordracht over een zelfgekozen onderwerp, eventueel door gebruik te maken van attributen die ze zelf kunnen dragen. In vorige edities kwamen onderwerpen aan bod als “Zullen we ooit op Mars leven?”, “Is 3D printen de tweede industriële revolutie?”, en “Waarom hebben mannen tepels?”. Professionals uit de wereld van wetenschap en/of media zullen de presentaties beoordelen op de 3 C’s: Content, Clarity, Charisma (inhoud, duidelijkheid en charisma).

Kandidaten kunnen zich tot 10 maart 2014 inschrijven. De voorrondes vinden plaats op 27 maart in Wageningen in samenwerking met de Universiteit Wageningen, op 7 april in Brussel in samenwerking met Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België en de KU Leuven en op 10 april in Groningen, in samenwerking met de Universiteit van Groningen.

FameLab geeft de kandidaten de kans om:

-       Andere jonge en enthousiaste wetenschappers te ontmoeten, en opgenomen te worden in het inspirerend netwerk van FameLab Benelux en FameLab international

-       Belangrijke communicatievaardigheden te ontwikkelen

-       Hun passie voor wetenschappen te delen met een publiek

Uit de drie voorrondes in Nederland en België komen 10 winnaars. Ze winnen een tweedaagse Master Class in wetenschapscommunicatie bij KNAW, gegeven door toonaangevende professionals in wetenschapscommunicatie, waarin hun media en communicatievaardigheden getraind worden. Daarna nemen ze het tegen elkaar op in de Benelux finale in het Science Center Nemo in Amsterdam op 22 mei 2014.

De winnaar van deze finale zal de Benelux vertegenwoordigen op de FameLab International finale, tijdens het Cheltenham Science Festival in het Verenigd Koninkrijk in juni. Hier nemen finalisten van 25 verschillende landen het tegen elkaar op, om uiteindelijk 1 internationale winnaar te selecteren.

Over FameLab

Sinds zijn ontstaan op het Times Cheltenham Science Festival in 2005, is FameLab® uitgegroeid tot de belangrijkste wetenschapscommunicatiewedstrijd ter wereld. Dankzij een samenwerking vanaf 2007 met de British Council werd deze wedstrijd wereldwijd georganiseerd, met meer dan 5000 deelnemende wetenschappers en ingenieurs in meer dan 25 landen wereldwijd. Elk jaar in juni wordt de internationale finale gehouden op het Cheltenham Science Festival, georganiseerd door Cheltenham festivals en British Council.

De Groningse voorronde wordt georganiseerd door Science Linx, het science center van de Rijksuniversiteit Groningen en vindt plaast in de Der Aa-kerk. De voertaal van de wedstrijd is Engels!

Contact: g.vasse@rug.nl (Glenda Vasse)

Web famelabbenelux.org

Twitter #FameLabBNL