Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Finale 30e Nationale Natuurkunde Olympiade

10 juni 2011

Vrijdag 10 juni reikte de Rijksuniversiteit Groningen aan vijf leerlingen de prijzen van de 30e Nationale Natuurkunde Olympiade. Zij ontvingen de prijs uit handen van de rector prof. dr. Elmer Sterken. De vijf leerligen zullen Nederland vertegenwoordigen op de internationale natuurkunde olympiade in Bangkok van 10 t/m 17 juli.

Zeventien leerlingen uit vwo/gymnasium 5 en 6 hebben zich een week lang gebogen over moeilijke onderwerpen zoals klassieke mechanica, relativiteitsleer, optica, thermodynamica en elektriciteitsleer. Terwijl klasgenoten, die eindexamen hebben gedaan, waarschijnlijk aan het feesten zijn geweest, hebben de deelnemers zich veel bezig gehouden met natuurkunde. Uiteraard was er ook tijd voor enige ontspanning : een uitstapje naar Schiermonnikoog en een bezoek aan Astron.

Een practicumtoets en een theorietoets van beide 4 uur wees uit wie de uiteindelijke vijf winnaars zijn:

1. Mark van LoonRoosendaalGertrudiscollege, Roosendaal
  2. Nastasha WijersHeerhugowaardMurmellius Gymnasium, Alkmaar
  3. Joris CoenenHedelDs Piersoncollege, s-Hertogenbosch
  4. Yutao GuiBest Stedelijk College Eindhoven , Eindhoven
  5. Henk AlkemaSchijndel Gymnasium Bernrode, Heeswijk-Dinther

Voor nadere informatie kunt u terecht bij:

Ir. J.E. (Enno) van der Laan

Nijenborgh 9