Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Solar Challenge met Groningse deelname

12 maart 2010

Op 4 juli 2010 start de Frisian Solar Challenge, de ‘World Cup for Solar Powered Boats’ in Leeuwarden.

Voor de 3e keer gaat een Solar team uit Groningen de strijd aan met tientallen andere solar-teams uit de hele wereld.

Het Solar Team Groningen is een samenwerking tussen Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Praedinius Gymnasium en Noorderpoortcollege. Studenten van deze kennisinstellingen nemen deel met twee solar-boten, de AquaNova vaart mee in de A-klasse, de nieuwe solar-boot gaat de strijd aan in de Topklasse.

De Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen draagt haar Bèta-wetenschappelijk steen(tje) bij aan dit project. Studenten en een wetenschapper van Technische Bedrijfskunde doen onderzoek naar de opslag van energie en aandrijving voor de solar boten en studenten en een professor van Technische Mechanica en Numerieke Wiskunde houden zich bezig met de hydromechanica. Ook Kunstmatige Intelligentie maakt deel van het team. Verder komen er nog twee piloten met een technische Bèta-achtergrond om de zeer geavanceerde, “vliegensvlugge” solar race boat te besturen. De technische coördinatie is in handen van een promovendus van IVEM die tevens docent is bij de Hanzehogeschool.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13