Over ons Faculty of Science and Engineering Faculty News

CHE Excellence Ranking 2010: nu ook Scheikunde bij top van Europa

De Rijksuniversiteit Groningen behoort in de vakken biologie, natuurkunde en nu ook scheikunde tot de zogenaamde Excellence Group van het Duitse Centre for Higher Education Development (CHE). De leden van deze Excellence Group bieden volgens de CHE aan masterstudenten en promovendi buitengewoon sterke vakgroepen wat betreft research en internationale oriëntatie.

Het CHE is een onafhankelijk Duits instituut dat een ranking opstelt van Europese instellingen voor hoger onderwijs. Met de CHE Excellence Ranking kunnen aankomende masterstudenten en promovendi bepalen aan welke universiteit in Europa zij het beste wetenschappelijk onderzoek kunnen verrichten.

Op basis van beoordelingen in 2007, resp. 2009 kregen de vakgebieden biologie, natuurkunde, economie en psychologie aan de RUG al het label Excellence Group toebedeeld. Dit jaar werden de natuurwetenschappelijke vakken opnieuw beoordeeld, waarbij de RUG zich nu dus ook op het gebied van scheikunde tot de beste van Europa mag rekenen.

Van de 181 universiteiten in deze ranking heeft slechts zes procent de Excellence-status behaald in vijf van de zeven vakgebieden. Tot deze groep behoort ook de RUG. Groningen bevindt zich daarbij in het gezelschap van Leiden en Utrecht. Alleen de Universiteit van Amsterdam scoort beter met alle zeven vakgebieden in de Excellence Group.

Om vakgebieden aan verschillende universiteiten te kunnen vergelijken, hanteert het CHE acht criteria: aantal publicaties, aantal citaties, internationale mobiliteit van studenten en wetenschappers en deelname aan het Erasmus Mundus of Marie Curie programma van de Europese Unie. Wat eveneens een rol heeft gespeeld is de vraag of onderzoekers aan de vakgroep een ERC Grant of een Nobelprijs hebben gekregen. De RUG scoort met name goed op de zwaarst wegende criteria: het aantal publicaties en het aantal citaties (vergeleken met de mondiale standaard).

Daarnaast bevat de Excellence Ranking veel informatie over masterstudies, promotieplaatsen, onderzoeksteams en zwaartepunten binnen de vakgroepen, maar ook over zaken als toelatingseisen en de woonsituatie in de verschillende studentensteden. Ook huidige studenten hebben hun studieomstandigheden beoordeeld en bieden aspirantstudenten daarmee waardevolle inzichten

> www.zeit.de/excellenceranking

> www.che-excellence-ranking.eu