Over ons Faculty of Science and Engineering

FSE-onderzoeker partner in JTF subsidie met UMCG en regionale bedrijven

27 november 2023
Dr. Anastasiia Krushynska

Dr. Anastasiia Krushynska van het ENTEG Instituut van de Faculty of Science and Engineering heeft samen met het UMCG en regionale bedrijven een regionale subsidie van 3,7 miljoen euro binnengehaald van het Just Transition Fund (JTF). Hun project iMPaCT-implants heeft als doel de workflows voor het ontwerpen van implantaten te optimaliseren en geïndividualiseerde 3D-ontworpen hulpmiddelen te innoveren. Waaronder knie-, luchtweg-, pols- en kaakimplantaten voor complexe botdefecten en fracturen.

Krushynska ontvangt 800.000 euro om de technische en medische eigenschappen van medische implantaten te verbeteren. Samen met haar onderzoeksgroep zal ze hiervoor geavanceerde, op metamateriaal gebaseerde, oplossingen ontwikkelen.

Innovatie in medische implantaten bevorderen

Het consortium heeft de ambitie om een norm te stellen voor medische implantaten binnen de Europese Unie, waardoor implantaatoplossingen werkelijkheid worden voor patiënten. Om dat te bereiken gaan ze gebruik maken van de mogelijkheden van geavanceerde digitale technologie, waaronder 3D-beeldvorming, en gaan ze patiënt-specifieke gegevens zoals bijtkracht, looppatronen en andere bewegingen integreren. De regionale bedrijven die samenwerken in het consortium zijn WiTEC Innovating Together, Bether Encapsulates, BAAT Medical en PolyVation.

Het Just Transition Fund

Het Just Transition Fund biedt essentiële ondersteuning, die de groene en duurzame ontwikkeling van de provincies Drenthe, Groningen en Fryslân, de gemeente Emmen en de Noordelijke Arbeidsmarktregio's bevordert. Het fonds wordt medegefinancierd door de Europese Unie en het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbeleid en wordt beschikbaar gesteld door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), met steun van de provincie en de gemeente Groningen.

Laatst gewijzigd:27 november 2023 10:39