Over ons Faculty of Science and Engineering

Financiering van het Erasmus+ programma voor Europees AI – Onderwijsproject

03 oktober 2023

Dr. Francisco José Castillo Hernández van het Center for Learning and Teaching ( CLT ) en Dr. Andreea Sburlea van het Bernoulli Instituut werken als partners samen in een project dat wordt gefinancierd door het Erasmus+ Programma voor Onderwijs & Opleiding. Het project is getiteld 'Artificial Intelligence for professional and pedagogical practices in Higher Education' (INFINITE) en wordt gecoördineerd door de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

De totale subsidie voor het project bedraagt 400.000 euro, waarvan Castillo en Sburlea 80.000 euro ontvangen. Het project heeft een looptijd van 30 maanden. Het project wordt gecoördineerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Er is een consortium van vijf partners bij betrokken, zowel universiteiten als NGO's in Europa.

Doel

Het doel van het project is om docenten in het hoger onderwijs voor te bereiden op het kritisch en ethisch gebruik van AI-gebaseerde technologie voor hun professionele en pedagogische praktijken, en daarmee instellingen voor hoger onderwijs te ondersteunen bij het benutten van de best mogelijke resultaten van AI-ontwikkelingen.

Verwachte resultaten

De verwachte resultaten omvatten desk- en veldonderzoek om het AI-landschap in het hoger onderwijs in kaart te brengen, de creatie van een AI-geletterdheidstoolkit met 35 beste casestudy's, een gereedheidschecklist en een gevisualiseerd raamwerk om academici in het hoger onderwijs te helpen zich vertrouwd te maken met AI-tools en deze te selecteren voor professioneel en pedagogisch gebruik.

Digitale hub voor leren

Een ander onderdeel van het project is het opzetten van een digitaal leercentrum als interactief platform, met een reeks gratis AI-gebaseerde hulpmiddelen en voorbeelden voor professionele doeleinden, onderwijs, leren en beoordeling om academici in het hoger onderwijs te helpen. Ook worden capaciteitsopbouwende cursussen aangeboden voor docenten en studenten over het kritische en verstandige gebruik van AI voor onderwijzen, leren en beoordelen, naast het uitvoeren van activiteiten en verspreiden van materialen.

Partners

Bij het project zijn instellingen uit heel Europa betrokken, waaronder Educational Excellence Corporation Limited (EDEX), University College Dublin, Panepistimio Aigaiou, All Digital AISBL en het Centre for the Advancement of Research and Development in Educational Technology (CARDET).

Laatst gewijzigd:03 oktober 2023 11:44