Over ons Faculty of Science and Engineering

ENW-M-subsidie voor Andreas Milias-Argeitis

10 maart 2023
Prof. dr. Andreas Milias-Argeiti

Prof. Andreas Milias-Argeitis van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB, Rijksuniversiteit Groningen) heeft een Open Competitie ENW-M-subsidie ontvangen van de NWO ter waarde van EUR 350.000. De subsidie is voor zijn project ‘Mapping the effects of growth regulators on cell cycle progression’.

De M-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve, risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke vernieuwingen tot stand te brengen die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema’s van de toekomst.

Hoe celgroei de delingscyclus aandrijft

Celgroei en celdeling zijn fundamentele processen waarvan de juiste coördinatie essentieel is voor de levensvatbaarheid van de cellen en de gezondheid van een organisme. Desondanks begrijpen we tot op heden nog niet volledig hoe deze afstemming tot stand komt. In zijn project zal Andreas Milias-Argeitis onderzoeken hoe proteïnen die de celgroei reguleren ook belangrijke fasen van de delingscyclus kunnen beïnvloeden. Hiertoe gaat hij de interacties uitvoerig in kaart brengen middels een combinatie van experimenten met individuele cellen en wiskundig modelleren. Het onderzoek zal bijdragen aan de kennis op het gebied van fundamentele cellulaire processen die uiteindelijk verband houden met menselijk welzijn.

Laatst gewijzigd:13 maart 2023 13:56