Over ons Faculty of Science and Engineering

Dr. Helmer Koppelman ontvangt MERAC-prijs voor Best Early Career Researcher

11 maart 2022

Dr. Helmer Koppelman heeft voor zijn PhD-proefschrift aan het Kapteyn Astronomical Institute Groningen de MERAC-prijs voor Best Early Career Researcher ontvangen. Hij ontvangt deze prijs in de categorie theoretische astrofysica, vanwege zijn veelzijdige en voortreffelijke benadering van het veld van galactische archeologie. Koppelman is na zijn bachelor, master en PhD (2020) aan de RUG en een postdoc-traject bij Princeton in de Verenigde Staten momenteel werkzaam als data scientist bij een bedrijf in Nederland.

©ESA (artist's impression and composition); Koppelman, Villalobos and Helmi (simulation); NASA/ESA/Hubble (galaxy image), CC BY-SA 3.0 IGO

Helmer Koppelman heeft met zijn benadering van theoretische astrofysica, bestaande uit een combinatie van theoretische modellen en simulaties met de nieuwste waarnemingsdatasets, het begrip van de geschiedenis en dynamiek van de Melkweg getransformeerd.

MERAC-prijzen

De MERAC-prijzen worden jaarlijks uitgereikt door de European Astronomical Society om jonge Europese astronomen te erkennen en te ondersteunen. Naast de categorie theoretische astrofysica zijn er de categorie observationele astrofysica en de categorie nieuwe technieken. Aan de awards zit een geldbedrag verbonden van 25.000.

Laatst gewijzigd:11 maart 2022 13:11