Over ons Faculty of Science and Engineering

Bedrijven geven Groningse bèta-studenten college

14 maart 2019

Bedrijf&Studentmaand bij de Faculty of Science and Engineering

Zo’n 200 Bèta-studenten van de Faculty of Science and Engineering krijgen deze maand een college van iemand uit het bedrijfsleven. In de zogeheten Bedrijf&Studentmaand krijgen de bachelorstudenten actuele case studies uit de praktijk voorgeschoteld en bedrijven zoals Philips Drachten en Atos hebben de mogelijkheid aan potentieel toekomstige werknemers te laten zien wat het werk bij hen inhoudt.

Het gaat om tweede- en derdejaarsstudenten van verschillende bacheloropleidingen, van Scheikundige Technologie tot Technische Wiskunde en Informatica. De colleges zijn gecoördineerd door het Groningen Engineering Business Center (GEBC, www.rug.nl/engineering) van de faculteit dat reguliere contacten met het bedrijfsleven onderhoudt.

College van een bedrijf
Rechtstreeks uit de praktijk

“Van beide zijden horen we positieve geluiden. De bedrijven vinden het belangrijk zichzelf te presenteren maar ze vinden het ook leuk om te horen wat de frisse blik van studenten op bepaalde zaken is. De studenten krijgen op hun beurt weer een recent voorbeeld uit de praktijk. Een win-win-situatie eigenlijk”, aldus Esther Vertelman, coördinator bij GEBC. “Normaal gesproken hebben onze studenten practica en komen in de colleges natuurlijk ook praktijkvoorbeelden aan bod – onze docenten en onderzoekers hebben ook hun contacten met het bedrijfsleven – maar vaak is dat op ad hoc basis en afhankelijk van het netwerk van de docent zelf. Dit initiatief is bedoeld om de incidentele gastcolleges meer structureel te maken.”

Hoe ontwerp je scheerapparaten voor productie?

De Bedrijf&Studentmaand duurt nog tot eind maart. Zo krijgen studenten Technische Bedrijfskunde les van Philips Drachten voor het vak Design and Construction. Philips doet in dit college het customizable ontwerp van hun scheerapparaten uit de doeken en hoe ze een platformarchitectuur hebben gecreëerd voor een specifieke groep van hun shavers.

Het GEBC coördineert volgend jaar weer een Bedrijf&Studentmaand. Voor meer informatie: Esther Vertelman, gebc rug.nl, 050 36 37396 (secretariaat).

Laatst gewijzigd:18 maart 2019 12:22