Over ons Faculty of Science and Engineering

21,5 mln euro Zwaartekrachtsubsidie voor QuMat

03 mei 2022

Het Ministerie van OCW heeft zeven Zwaartekracht-subsidies toegekend. 21,5 miljoen euro gaat naar QuMAT: Materials for the Quantum Age, waarvan prof. dr. Bart van Wees van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG), een van de hoofdaanvragers is. QuMAT gaat nieuwe materialen ontwikkelen die computers en informatieverwerking krachtiger maken.

Daniel Vanmaekelbergh van de Universiteit Utrecht leidt het consortium. Naast de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) nemen ook de Radboud Universiteit Nijmegen, TU Delft en TU Eindhoven deel aan het consortium.

.

Krachtigere computers

Er is een sterk toenemende vraag naar krachtigere computers. De verwachting is dat informatieverwerking – via je computer, je telefoon of in datacentra, in 2030 30% van het wereldwijde elektrische energieverbruik in beslag neemt. Het consortium QuMAT wil nieuwe materialen met stabiele kwantumtoestanden onderzoeken en ontwikkelen. Met deze nieuwe materialen wordt computergebruik en huidige manieren van informatieverwerking veel krachtiger en tegelijk energiezuiniger. Bovendien zullen stabiele kwantumtoestanden die coherent blijven onder betaalbare omstandigheden, het mogelijk maken om krachtige kwantumcomputers op te schalen.

Deelnemers in Groningen

Van het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG) nemen Bart van Wees, Caspar van der Wal, Jagoda Slawinska, Marcos H.D. Guimarães, Justin Ye, en Petra Rudolf deel aan het QuMAT-consortium.

Nieuwsbericht Rijksoverheid Zwaartekrachtsubsidies

Nieuwsbericht NWO Zwaartekrachtsubsidies