Onderwijs Bachelor Nederlandse studenten Studeren in Groningen

Huisvesting

Ben je van plan op kamers te wonen in Groningen of Leeuwarden? Hou hierbij rekening met een aantal zaken, het kan een behoorlijke uitdaging zijn om een kamer te vinden. Op deze pagina lees je een aantal dringende adviezen en belangrijke tips om je te helpen bij het vinden van een kamer. Neem goed de tijd om het onderstaande aandachtig te lezen.

Begin op tijd met zoeken

Groningen is een populaire studentenstad, elk jaar zoeken 10.000 studenten een kamer. Ook in Leeuwarden neemt het aantal studenten jaarlijks toe. In vergelijking met andere steden valt het vinden van een kamer niet altijd mee en kan het zeker een uitdaging zijn.

De allerbelangrijkste tip is dan ook: begin echt op tijd met zoeken en schakel meteen mogelijke netwerken in die je hebt. We raden je aan om in April een start te maken met het zoeken van een kamer. Als je namelijk wacht tot de zomervakantie, dan is de kans zeer klein dat je op tijd een woonplek hebt gevonden. Begin dus al met zoeken zodra je weet dat je in Groningen wil wonen.

Ben je gedwongen om in Groningen te wonen voor je studie, omdat bijvoorbeeld de reisafstand anders te lang wordt? Dan adviseren we je om niet te komen als je voor 1 september geen kamer hebt. Neem dit advies serieus in overweging.

Groningen is een populaire studentenstad en het vinden van een kamer valt niet altijd mee. Kom je wel? Hou dan rekening met dat je wellicht in een hotel moet verblijven als je niet tijdig een kamer kunt vinden. Deze kosten zijn voor eigen rekening, de RUG faciliteert geen kamers voor Nederlandse studenten.

Wat zijn je woonwensen?

Het is goed om na te denken over je woonwensen, maar hou er rekening mee dat de kans groot is dat je eerste kamer/woning niet aan al je wensen zal voldoen, dus wees niet te kieskeurig. Kijk ook eens naar gemeenten om Groningen en Leeuwarden heen of een andere stad zoals Assen.

Denk na over het bedrag wat je maandelijks kwijt wil/kunt besteden aan huur en hoeveel vierkante meter de kamer moet zijn. De gemiddelde kamerprijs ligt ongeveer rond 400-500 euro.

Particulier of via de woningbouw?

De meeste studenten huren hun kamer van een particuliere eigenaar. Dit kan via een kamerverhuurbedrijf, maar veel kamers worden soms ook door studenten aan studenten verhuurd: De eigenaar van het pand laat de vertrekkende student zelf een nieuwe huurder regelen. Check je netwerk of probeer op andere manier uit te zoeken of je met een bonafide particuliere verhuurder te maken hebt.

Lefier en Nijestee zijn woningbouwverenigingen die studentenkamers verhuren. Particuliere verhuurders vind je bijvoorbeeld via Kamernet of door lid te worden van specifieke Facebookgroepen. Dagelijks worden er in deze Facebookgroepen oproepen voor beschikbare kamers geplaatst, waar je dan via een persoonlijk bericht op kan reageren. Wees wel voorbereid op hevige concurrentie en pas op voor scammers, betaal niets voordat je de kamer hebt gezien en het contract hebt ondertekend.

Schrijf je ook in bij woningnetgroningen.nl. Dit is dé website waar het woningaanbod van de woningcorporaties wordt verzameld. Je vindt er sociale huurwoningen, maar ook woningen in de vrije sector. Let op, om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen kan de wachttijd wel meer dan vijf jaar zijn.

Kamernet helpt jou bij het zoeken naar een studenten-/jongerenwoning in Groningen. Wil je weten wanneer er een nieuwe woonruimte is die bij jouw wensen past, dan kun je je bij Kamernet inschrijven.

.

Online zoeken en veel reageren

Op platformen zoals Kamernet of in Facebookgroepen is het belangrijk dat je het kameraanbod goed in de gaten houdt en snel reageert. Maak je reactie zo persoonlijk mogelijk, vertel bijvoorbeeld kort iets over jezelf. Probeer wat te vertellen over welke studie je wilt gaan doen, je hobby’s, wat je verwacht van je studententijd etc. Zo kunnen toekomstige huisgenoten goed inschatten of je bij ze past.

Schakel ook vrienden en familie in om voor je uit te kijken of een oproepje te doen op sociale media.

Hospiteren

Vaak word je gevraagd om te komen hospiteren. Je bekijkt dan de kamer die je op het oog hebt en maakt kennis met je eventuele huisgenoten om te kijken of er een klik is: heel belangrijk als je in hetzelfde huis woont. Houd er rekening mee dat er vaak veel mensen komen kijken op zo’n hospiteeravond. Door de grote vraag naar kamers is het mogelijk dat honderd studenten naar een hospiteeravond kunnen komen.

Tijdelijke woonruimte

Lukt het niet direct om vaste huisvesting te vinden? Overweeg dan een tijdelijke kamer. Studenten die voor een periode in het buitenland verblijven in verband met een stage of uitwisseling willen hun kamer vaak graag onderverhuren. Dit biedt de kans om voor een half jaar of een heel jaar in deze kamer te kunnen wonen.

Op kamers in Groningen of Leeuwarden

De Rijksuniversiteit Groningen biedt geen studentenhuisvesting aan. Dit dien je helemaal zelf te regelen. Als je geen kamer vindt, kun je de RUG hier dus ook niet verantwoordelijk voor stellen. Als je genoodzaakt bent tijdelijk in een hotel te verblijven, dekt de RUG deze kosten dan ook niet

Are you an international student? Please visit our pages for internationals.

Laatst gewijzigd:15 april 2024 10:44