Over ons Campus Fryslân

SGL lezing: True Crime: leed als entertainment?

Wanneer:do 02-02-2023 20:00 - 21:00
Waar:De Beurs, Wirdumerdijk 34, 8911 CE, Leeuwarden
Prof.dr. Janine Janssen

“Bloederige moord” en “Monster moordenaar”, dit zijn termen die gebruikt worden in True Crime titels. Waarom is dit zo populair? Blijkbaar vinden we het aangenaam om ons in onze veilige woonkamer te vergapen aan gevaarlijke mensen die we normaal gesproken liever niet tegen zouden komen. Ook zit er een element van sensatie in. De ethische vraag is echter of je amusement mag en kan maken van reëel leed.

Prof.dr. Janine Janssen

Janine Janssen is gefascineerd geraakt door de manier waarop in het True Crime genre verhalen spannend worden gemaakt. Zij vraagt zich af welke mogelijkheden dat biedt om deze verhalen ook in te zetten voor preventie van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Prof. dr. Janine Janssen is criminoloog en antropoloog. Ze werkt als hoofd onderzoek Eer Gerelateerd Geweld van de Nationale politie en als lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties bij Avans Hogeschool en de politie academie. Daarnaast is ze bijzonder hoogleraar Rechtsantropologie aan de Open Universiteit.