Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Beleid

MPI's

Milieu Prestatie Indicatoren

Het terugdringen van energieverbruik en afvalstromen staat in onze samenleving hoog op de agenda. Vanuit zowel milieutechnisch als economisch oogpunt is het belangrijk om op energie en afval te besparen. Om deze milieuprestaties te verbeteren is het van belang om ze goed te kunnen meten en bij te houden.

Meten is weten

Om milieuprestaties te meten heeft de ARBO en Milieudienst (AMD) van de RUG de Milieu Prestatie Indicatoren (MPI’s) ontwikkeld. Via deze MPI’s kunnen milieuprestaties van gebouwen, faculteiten of zelfs universiteiten en bedrijven onderling vergeleken worden. De milieuprestaties worden niet alleen opgesplitst in waterverbruik, elektriciteitsverbruik en gasverbruik, maar het geeft ook een handvat om de prestaties op het gebied van papiergebruik en gevaarlijk afval te meten. De RUG bezit met de MPI’s een uniek systeem om de eigen milieuprestaties te meten.

Sinds 1996 worden door de RUG deze MPI's jaarlijks nauwkeurig in beeld gebracht en kunnen nieuwe milieuprestaties worden geformuleerd. De organisatie wordt zo geïnformeerd over de eigen milieuprestaties en de kosten die daarmee gemoeid zijn.

MPI’s bepalen

Als je regelmatig de milieuprestaties van een aantal gebouwen wil meten is het belangrijk dat de Milieu Prestatie Indicatoren (MPI’s) makkelijk te meten zijn. Daarom heeft de ARBO en Milieudienst (AMD) ervoor gekozen om de MPI’s per vierkante meter vloeroppervlak te meten. De MPI’s zijn dan de hoeveelheid energie, de hoeveelheid water of de hoeveelheid afval per vierkante meter vloeroppervlak.

Het vloeroppervlak van alle gebouwen binnen de RUG is gemakkelijk te bepalen. MPI’s worden ook wel eens ten opzichte van het volume van een gebouw bepaald, of ten opzichte van de hoeveelheid werknemers. Het volume is echter vrij lastig te bepalen en het aantal werknemers en studenten veranderd continu.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:39