Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Beleid

Communicatie

Bijdragen aan een duurzame samenleving is een van de kernwaarden van RUG. De ambities en doelstellingen op het gebied van communicatie zijn overkoepelend voor Planet, Performance en People en zijn gericht op effectieve duurzaamheidscommunicatie, samenwerking tussen afdelingen en een verbeterde online zichtbaarheid (o.a. met het oog op internationale rankings). Samen optrekken in de communicatie over duurzaamheid versterkt de boodschap en vergroot het bereik.

De ambities op het gebied van communicatie ter ondersteuning van de Roadmap Duurzaamheid 2021-2016 en het duurzaamheidsbeleid zijn:

➔ Het opzetten van een intern netwerk duurzaamheidscommunicatie om elkaars communicatie over duurzaamheid te versterken en op de hoogte te zijn van ontwikkelingen in afdelingen en faculteiten;

➔ Verbeteren en actualiseren van online informatie;

➔ Communicatiecampagnes inrichten op basis van wetenschappelijke inzichten (duurzaamheid en gedrag) en evalueren;

➔ Het stimuleren van duurzaam gedrag bij medewerkers en studenten en daarmee bijdragen aan duurzame ambities waarin gedrag een grote rol speelt (zoals bijv. afvalscheiding en mobiliteit);

➔ Het intern verankeren van het programma Integrale Duurzaamheid in de organisatie door hier in de communicatie meer aandacht aan te besteden.

De rol van communicatie in bewustwording en participatie

De belangrijkste thema’s voor de communicatie over duurzaamheid zijn bewustwording en participatie. Door gebruik te maken van de kennis die al aanwezig is binnen de universiteit (bijvoorbeeld op het gebied van gedragsverandering en duurzaamheid) heeft de communicatie over duurzaamheid meer impact en kan bewustwording en participatie worden gestimuleerd. Studenten en medewerkers komen niet alleen meer te weten over duurzaamheid binnen de RUG (zowel op het gebied van bedrijfsvoering als onderzoek en onderwijs), maar ook de manier waarop ze hier zelf aan bij kunnen dragen. Dit zorgt voor een betere verankering van het programma duurzaamheid in de universiteit en een grotere betrokkenheid van medewerkers en studenten. Het creëren van bewustwording en het stimuleren van participatie draagt ook bij aan het realiseren van de duurzame doelstellingen van de RUG waarbij gedrag een grote rol speelt.

Projecten

In 2022 wordt o.a. gewerkt aan een Digital Clean-up week, een campagne rondom duurzame mobiliteit en het verbeteren van de online informatie. Ook wordt er gewerkt aan nieuwe strategische communicatiethema's voor het Programma Duurzaamheid.

Laatst gewijzigd:10 februari 2022 15:22