Over ons Beleid en strategie

Beleid en maatregelen corona

Coronaregels

1. Bij de RUG is fysiek onderwijs op dit moment weer volop mogelijk.
  2. Het thuiswerkadvies is per direct versoepeld. Iedereen mag weer naar kantoor voor maximaal de helft van de werktijd. Medewerkers die onderwijs- en onderzoekgerelateerd of ander locatiegebonden werk doen, kunnen voltijds op de RUG-locaties werken.
  3. De maximale groepsgrootte van 75 personen per zelfstandige ruimte geldt niet meer. Dit betekent dat ook grotere colleges, promoties, oraties en buluitreikingen nu weer fysiek plaats kunnen vinden. Het kan voorkomen dat bij sommige faculteiten nog online onderwijs nodig is. Hierover worden medewerkers en studenten geïnformeerd.
  4. Vanaf 25 februari is een mondkapje niet meer verplicht bij verplaatsing door RUG-gebouwen, maar wij adviseren om ook na 25 februari een mondkapje te blijven dragen op drukke plekken en met name als er geen 1,5 meter afstand kan worden gehouden.
  5. Alle activiteiten en evenementen die de RUG en/of studieverenigingen organiseren zijn vanaf 25 februari onvoorwaardelijk toegestaan op RUG-locaties en externe locaties. Als er sprake is van een evenement met meer dan 500 deelnemers die geen vaste zitplaats hebben, dan moet iedereen een negatieve testuitslag laten zien. Zie ook evenementen
  6. Voor een dienstreis naar een bestemming met een oranje reisadvies blijft toestemming van het College van Bestuur noodzakelijk. Dienstreizen naar bestemmingen met een geel/groen reisadvies kunnen door de faculteit/dienst worden afgehandeld op de gebruikelijke manier. De procedure voor een dienstreis naar een oranje bestemming staat op My University.
  7. De volgende basismaatregelen blijven gelden: blijf thuis bij klachten en laat je testen, houd afstand, zorg voor frisse lucht. Meer informatie over de basisregels vind je op rijksoverheid.nl.
  8. We blijven iedereen oproepen om minimaal twee keer per week een zelftest te doen. De (gratis) zelftesten zijn te bestellen via www.zelftestonderwijs.nl.
  9. Voor twee specifieke groepen veranderen de quarantaineregels als zij een besmette huisgenoot hebben of in nauw contact met een besmet persoon zijn geweest, maar zelf geen klachten hebben:
    - Studenten onder de 18 jaar hoeven in deze situatie niet in quarantaine
    - Medewerkers met een essentiële functie binnen de universiteit hoeven in deze situatie niet in quarantaine. Dit gaat om docenten en ander personeel benodigd voor het onderwijs.

Protocol besmettingen

Het RUG-protocol voor coronabesmettingen is geüpdatet. Bij een individuele besmetting (positieve test) van een medewerker of student gelden onderstaande richtlijnen /maatregelen:

• De GGD neemt contact op met de medewerker of student en kan bron- en contactonderzoek uitvoeren bij de categorie ‘nauwe contacten’ of de categorie ‘huisgenoten’. Voor alle ‘overige contacten’ krijgt de betrokken medewerker of student een set van informatie van de GGD met het verzoek dit te delen onder deze contacten.
  • Wij vragen medewerkers en studenten op vrijwillige basis een melding te doen als men positief getest is op het coronavirus. Medewerkers melden dit bij de direct leidinggevende en studenten bij de opleiding.
  • Het kan voorkomen dat de positief geteste medewerker of student gevraagd wordt contacten te informeren door middel van een set informatiebrieven van de GGD.

Meer informatie over wat je moet doen bij een positieve testuitslag? Kijk op de website van de Rijksoverheid.

Bij een mogelijke besmettingshaard zijn bovenstaande richtlijnen van toepassing en tevens:

• De RUG neemt contact op met de GGD en/of Veiligheidsregio over eventueel te nemen maatregelen.
  • Het RUG-Crisisteam of het CvB kan besluiten nemen over voorgestelde maatregelen van de GGD of Veiligheidsregio.

Laatst gewijzigd:24 maart 2023 10:47