Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Communities of practice

Well-being

CoP Well-being

Hoe zorgen we ervoor dat studenten en medewerkers met plezier leren en werken aan de Rijksuniversiteit Groningen? Hoe kunnen we studenten en medewerkers leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun werkomgeving en bij te dragen aan een veilige, gezonde en inclusieve studie- en werkomgeving? Hoe kunnen we studenten en medewerkers helpen om een ​​gezonde balans tussen werk en privé te behouden? Dit zijn slechts enkele van de prangende vragen waar universiteiten momenteel mee worstelen.

Er zijn veel publicaties over hoge studie- en werkdruk, sociale veiligheidsproblemen en (als gevolg daarvan) psychische problemen (bijvoorbeeld burn-out) binnen de academische wereld. Dit heeft geresulteerd in een steeds luidere roep om een ​​verschuiving naar een academische cultuur die gezondheid en welzijn bevordert (bijv. Recognition & Reward, Diversity & Inclusion). Wij denken dat het geven van zulk onderwijs bijdraagt aan deze verschuiving en aan het creëren van een veilige, gezonde en inclusieve studie- en werkomgeving binnen de Rijksuniversiteit Groningen.

De missie van deze community is om een ​​broedplaats te creëren voor onderwijskundige kennis en expertise die bijdraagt ​​aan de gezondheid en welzijn van studenten en medewerkers aan de RUG. Door docenten, onderzoekers, opleiders en studenten van de verschillende faculteiten en diensten bij elkaar te brengen en expertise visies en praktijken te laten delen, kunnen we onze onderwijskundige kennis op het brede domein van welzijn (o.a. gezondheid, burn-out, werkdruk en sociale veiligheid) verder ontwikkelen. Het creëren van empirisch onderbouwde onderwijsinterventies en het geven van onderwijsbeleidsadviezen aan faculteiten en besturen staat hier centraal.

Prof. dr. Joke Fleer

Joke Fleer - Community of Practice Leader
Prof. dr. Joke Fleer richt zich in haar onderzoek en onderwijs op thema’s rondom welzijn in de academische context. In 2019 heeft ze samen met Margreet Smit SCOPE opgezet, het UMCG expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling. Vanuit SCOPE wordt evidence-informed, creatief en uitdagend onderwijs ontwikkeld gericht op persoonlijke/professionele ontwikkeling en stress-management. Daarnaast is Joke binnen de RUG nog voorzitter van Aletta Education (onderdeel van  Aletta Jacobs School of Public Health), lid van de commissie  Erkennen & Waarderen en lid van de Taskforce Studentenwelzijn.

Meer informatie & deelname
Heb je een vraag of wil je graag actief deelnemen aan deze community?
Neem dan contact op met de community leider, Joke Fleer, via j.fleer rug.nl.

Laatst gewijzigd:11 oktober 2023 09:48