Over ons Actueel Voor de pers

Toebes, mr. dr. prof. Brigit

Brigit Toebes

Brigit Toebes is hoogleraar Gezondheidsrecht in Internationaal Perspectief en wetenschappelijk directeur van de Aletta Jacobs School of Public Health. Ze studeerde rechten in Utrecht, waar zij in 1998 promoveerde bij het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten. Sinds 2012 is ze verbonden aan de sectie Internationaal Recht van de RUG, waar ze in 2013 benoemd is tot Rosalind Franklin Fellow. Ze is ook Juridisch Adviseur van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Toebes' onderzoek bevindt zich op het snijvlak van internationaal recht, mensenrechten en het gezondheidsrecht. Zij onderzoekt hoe het internationale recht kan bijdragen aan de bescherming van de gezondheid op mondiaal niveau en houdt zich bezig met het vormgeven en de definitie van het internationaal gezondheidsrecht. Binnen de RUG heeft zij Global Health Law Groningen opgezet.

In 2016 ontving Toebes 300.000 euro van het KWF Kankerfonds om te onderzoeken hoe wetgeving en beleid kunnen bijdragen aan het terugdringen van roken in Europa, met name onder kinderen. In 2017 werd Toebes gevraagd om de VN-Speciaal Rapporteur inzake het Recht op Gezondheid, te adviseren over corruptie in de gezondheidszorg en de relatie met mensenrechten.

Toebes is tevens voorzitter van de Staatscommissie MDMA. Deze is door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ingesteld om de status van MDMA in het kader van de volksgezondheid te onderzoeken en advies uit te brengen over de voor- en nadelen van medicinaal gebruik

Eerder in het nieuws

Artikel voor NOS

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:22 januari 2024 09:00