Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Educational Support and Innovation

Projecten en samenwerkingen

Naast onze reguliere ondersteuning en cursusaanbod zijn medewerkers van ESI betrokken bij verschillende projecten en samenwerkingsverbanden.

Ontdek op deze pagina meer informatie over onze inspanningen op het gebied van innovatief onderwijs, (inter)nationale samenwerking en ondersteuning voor docenten.

Active Learning Classrooms

Het Active Learning Classrooms (ALC) project is gericht op het realiseren van onderwijsruimtes die geschikt zijn voor actief leren en activerend onderwijs (active learning). Vanuit ESI zijn medewerkers betrokken bij het verzorgen van didactische ondersteuning voor het gebruik van deze ALCs. Dit betekent dat we docenten adviseren en helpen bij het (her)ontwerp van hun onderwijs.

Voor meer informatie over het project kunt u mailen naar alc rug.nl.

Centrale surveillantenpool

Voorheen zorgde elke faculteit zelf voor surveillanten voor hun tentamens. Hierdoor waren er momenten dat er meer surveillanten aanwezig zijn tijdens de tentamens dan nodig. Dit was inefficiënt.

Daarom heeft de universiteit besloten dat er in de toekomst een centrale surveillantenpool komt. Er komt een centrale coördinator die alle surveillanten plant voor alle faculteiten. Het zal afhangen van de hoeveelheid studenten tijdens een tijdslot hoeveel surveillanten worden ingezet.

Op dit moment zijn we druk bezig om de planning en instructies af te stemmen met de faculteiten. Zij zijn gewend om hun eigen specifieke regels te hebben voor het surveilleren. De invoering van de centrale surveillantenpool is een goede reden om te proberen eenduidig te werken.

De surveillanten krijgen een nieuwe training en instructies. Dit zal plaatsvinden tussen september 2023 en januari 2024. De volledige overgang moet op 1 januari 2024 zijn afgerond.

Continue verbetering digitale toetsing

We verbeteren onze digitale toetsomgeving en onze diensten voortdurend. In 2023 is het hele proces overgezet van Nestor naar Brightspace voor zowel studenten als docenten. Daarnaast zijn de bestaande functionaliteiten uitgebreid met de mogelijkheid om applicaties zoals SPSS en Excel te gebruiken tijdens het examen in de Aletta Jacobszaal.

Team Assessment Support evalueert de resultaten met als doel een betere gebruikerservaring voor studenten en docenten. Ons recept voor verbetering:

  • We kennen onze klanten en praten met zowel medewerkers als studenten
  • We gebruiken procedures en precisie
  • We proberen voortdurend te verbeteren en staan open voor feedback

Maak je al gebruik van onze diensten voor digitale examens? Wil je in de toekomst gebruik maken van onze diensten? Geef ons feedback of neem contact met ons op via digitaaltoetsen rug.nl.

Voorbeelden van recente verbeteringen:

  • UG grader: Een beoordelingstool gebouwd door de RUG voor het beoordelen van Written Response vragen in Brightspace.
  • Exam Analysis: een analysetool gemaakt door de RUG voor het analyseren en beoordelen van meerkeuzevragen.
  • Zelfstudie module over Assessment voor alle docenten.

  • Training, video's en handleidingen over het gebruik van Brightspace.

Digitale tentamens

De Aletta Jacobshal, het grote oranje gebouw op het Zernike. De plek waar studenten aan het eind van het blok een tentamen maken. In 2015 is er begonnen met digitaal toetsen en sindsdien is het alleen maar gegroeid. Op dit moment staan er 1200 vaste werkplekken waar digitale tentamens op afgenomen kunnen worden. In de toekomst wil de universiteit naar 1800 werkplekken. 

Met het tentamineren op een computer kan de docent authentiek toetsen, hoeven studenten niet meer kantjes vol te schrijven en is het nakijken efficiënter. De docent kan ervoor kiezen om tijdens het tentamen bepaalde websites, documenten, video's en audio of zelfs applicaties beschikbaar te maken. Hiermee kan het beter aansluiten bij de lesstof, maar ook de hoe er later in het bedrijfsleven gewerkt wordt. 

Studenten maken tegenwoordig hun aantekeningen op hun laptop en al het lesmateriaal is digitaal op Brightspace te vinden. Met het digitaal tentamineren kan de student het antwoord typen, makkelijker zijn zinnen weer herschrijven en is het voor de docent tijdens het nakijken goed te lezen. 

De tentamens worden afgenomen in de digitale leeromgeving Brightspace. Studenten loggen in via een speciaal inlogscherm (de exam entrance) en komen dan automatisch in de juiste examencursus. Studenten zien een versimpelde weergave van een cursus en ze kunnen bijvoorbeeld ook niet bij andere cursussen komen vanuit de examenhal. 

Ze werken in een afgeschermde omgeving. Dit betekent dat ze tijdens het tentamen geen andere applicaties kunnen starten. Daarnaast is het internet geblokkeerd waardoor alleen hun eigen tentamen te openen is vanuit de examenhal. 

Met het massaal digitaal toetsen afnemen in de leeromgeving is de universiteit uniek. We proberen het proces en de mogelijkheden steeds meer te verbeteren zodat de student en docent de beste toets ervaring krijgen. Een voorbeeld hiervan is de nakijktool UG Grader en het project de Centrale Surveillance Pool.

decoratieve afbeelding
©UG, foto: Silvio Zangerini
Internationale samenwerking

In addition to collaborating with colleagues both within the University as well as with other Dutch universities, Educational Support and Innovation (ESI) teams regularly work with international partners. We pursue these international projects because they allow us to deepen not only others’ but also our own expertise and learning in providing high-quality educational support in various contexts. These collaborations in return contribute to the professional development of our own staff, which allows us to support the people and programmes of the University of Groningen even better. Our international collaborations have previously been in the following areas of expertise:

University Teacher Education & Educational Workshops

ESI’s instructional coaches, consultants, and trainers in higher education routinely work on both short and long-term projects assisting with the development of university teachers in partner institutions. 

One representative example of this is the recent “Master of Didactics” programme in partnership with the Ministry of Science and Higher Education in Poland. This 5-year project worked with almost 400 university teachers in Poland for a basic teaching qualification as well as an advanced programme focusing on Educational Leadership, Advanced Teaching Qualification, and the sustainability-focused Train the Trainer track, which assists university teachers in becoming educational developers themselves.

Our experienced workshop facilitators have also organised shorter-term workshops and development programmes on more specific educational topics such as:

  • blended and e-learning implementation 
  • active learning in small or large group teaching
  • educational leadership
  • international classrooms
  • supporting workshops (and consulting) for Teaching and Learning Centers 


Educational Development & Consulting

The ESI staff also works on educational projects or provide tailored advice in consultation visits. Some of these visits are related to the previous topics on teacher development, but this includes  joining international cooperation developing support on specific themes. A few examples are:

  • Project START; a European cooperation project on Supporting Teachers Who Support Student Transition.
  • Project Forth, supporting universities in the Philippines to develop a new master program on teaching in difficult areas.
  • Supporting the Universidade Católica de Moçambique with implementing quality assurance procedures and increasing research capacity.
  • Collaborating on educational initiatives in the ENLIGHT European university alliance, which consists of universities from 10 different European countries. 
  • Development of teacher professionalisation programmes.


Massive Open Online Courses (MOOCs)

ESI has extensive expertise in supporting the design and development of MOOCs for teaching purposes and dissemination to a worldwide audience. Many are part of national and internal projects, such as the following:

More information about MOOC support can be found on the project support website.

Contact

For further requests and/or inquiries regarding possible (international) collaboration, please contact Rick Huizinga at r.h.huizinga rug.nl.

Landelijke PhD Survey

Pilot landelijke PhD survey 2021

In 2021 hebben acht Nederlandse universiteiten (inclusief de RUG) bij wijze van pilot een serie landelijke vragen opgenomen in de eigen promovendivragenlijst. Hiermee wordt landelijk inzicht verkregen in de ervaringen met, en tevredenheid over, verschillende aspecten van het promotietraject zoals onderwijs, begeleiding, faciliteiten en werkdruk. Op de UNL-webpagina promovendisurvey worden de belangrijkste resultaten op een rij gezet.

In 2023 zullen alle veertien Nederlandse universiteiten de set landelijke evaluatievragen afnemen.

Nieuwe digitale leeromgeving (FLE)

Op 1 september 2022 is de Rijksuniversiteit Groningen overgestapt naar een nieuwe digitale leeromgeving. Na een periode van 20 jaar gewerkt te hebben met Blackboard vond de transitie naar Brightspace plaats. 

Implementatie van Brightspace

Om de overgang naar Brightspace soepel te laten verlopen gingen de eerste 20 cursussen in februari 2022 al over naar Brightspace. In april 2022 kwamen hier nog 135 cursussen bij om vervolgens in september 2022 volledig over te gaan op Brightspace. 

Om docenten te ondersteunen bij het overzetten van hun cursusmateriaal naar Brightspace, werden Local Brightspace Support Desks opgezet en beschikbaar gesteld op elke faculteit. Student-assistenten speelden een essentiële rol bij het bieden van begeleiding en hulp aan docenten, zowel bij het beantwoorden van vragen met betrekking tot Brightspace als bij het gereedmaken van lesmateriaal voor de cursussen.

Innovatie

De overgang naar een nieuwe leeromgeving geeft nieuwe kansen. Eén van de veranderingen is dat er een course template ontwikkeld is door ESI in samenwerking met docenten en studenten. Dit heeft als voordeel dat elke Brightspace cursus dezelfde structuur heeft. Uit een enquête is gebleken dat studenten het template erg waarderen. Het is namelijk een stuk overzichtelijker en het is makkelijker om informatie terug te vinden, elke cursus heeft namelijk dezelfde opbouw.  

Videoplatform

Naast de overgang van Blackboard naar Brightspace vond ook een transitie plaats voor het videoplatform. De collegeregistraties vinden vanaf september 2022 plaats in Kaltura.

Nieuwe Ocasys

In januari 2023 werd Ocasys 2.0 beschikbaar gemaakt door team ICT for Education. Deze nieuwe versie van Ocasys biedt dezelfde functionaliteit als de oude versie maar is gebaseerd op nieuwe technologie en heeft een frisse uitstraling. Hiermee werd fase 1 van het Nieuwe Ocasys project afgesloten. Fase 2 zal de rest van 2023 in beslag nemen. Gedurende deze periode zullen belangrijke verbeteringen verwezenlijkt worden in het onderliggende systeem en de koppeling met andere applicaties. Vanaf januari 2024 zal fase 3 starten en zullen er nieuwe functionaliteiten aan Ocasys worden toegevoegd. De prioritering van deze functies zal worden vastgesteld in samenspraak met de faculteiten.

Onderwijsinnovatie Netwerk Groningen (#ONING)

#ONING is het Onderwijsinnovatie Netwerk Groningen, een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool. Samen organiseren we bijeenkomsten en lezingen over interessante innovatieve onderwijsthema's.

De volgende #ONING bijeenkomst zal plaatsvinden op dinsdag 14 mei 2024 van 15:00-17:00 uur. Het onderwerp is "Evidence-informed use of the Comproved tool for fostering smooth (peer) assessment".

Je kunt ook de #ONING LinkedIn groep volgen voor meer updates.

UG Grader

Feedback is een van de belangrijkste elementen van het studieproces. Om de docenten te ondersteunen bij het nakijken en het geven van feedback, is er een eigen nakijktool ontwikkeld als aanvulling op de nakijktool van Brightspace zelf.

De nakijktool UG Grader kan gebruikt worden om open vragen na te kijken. De tool heeft functionaliteiten waarmee het werk van de docent efficiënter en beter kan worden uitgevoerd. Er zijn verschillende functies toegevoegd om de bias bij het nakijken te verminderen. De docent heeft de mogelijkheid om vragen in en uit te klappen, hiermee ziet de docent niet de antwoorden op de andere vragen. De docent kan op elk moment de vraagtekst en het voorbeeldantwoord inzien, hierin kan staan hoeveel punten elk element waard is. Hierdoor kunnen collega’s op dezelfde manier beoordelen. Daarnaast toont de nakijktool als standaard geen naam, maar een anoniem nummer.

Om het nakijkwerk gemakkelijk met een collega te bespreken zijn er verschillende opties toegevoegd. De docent kan een studentenantwoord markeren met een kleur, hier kan dan later nogmaals naar gekeken worden. In het overzicht heeft de docent de mogelijkheid om de punten te filteren, zo kan de docent de studenten die bijvoorbeeld net tussen een 5 en een 6 valt nogmaals bekijken met collega’s.

Voor het efficiënter werken zijn er snippets toegevoegd. Snippets is een stuk tekst die de docent kan opslaan en kan hergebruiken als feedback bij een student. Hiermee is de docent sneller en kan die toch gericht feedback geven aan een student. Voorheen moest de toets op papier van docent naar docent, met de UG Grader kunnen alle docenten tegelijkertijd nakijken.

Tot slot de toetsinzage: de docent kan ervoor kiezen om de inzage op locatie (zaaltje op de faculteit) of online plaats te laten vinden. Als de inzage online is, dan is de drempel voor studenten minder groot om even in te loggen en de feedback door te nemen. Dit is belangrijk voor het studieproces van de student.

We blijven de UG grader verbeteren aan de hand van feedback van studenten en docenten. Heeft u zelf nog een tip of feedback? Neem dan contact op met digitaaltoetsen@rug.nl.

Laatst gewijzigd:25 april 2024 11:45
View this page in: English