Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Educational Support and Innovation

Onderwijsevaluatie

Voor de universiteit is het belangrijk om te monitoren hoe het ervoor staat met het onderwijs binnen de RUG. Hoe doen onze studenten het? Hoe gaan studenten door de opleiding? Wat zijn effecten van ons beleid en onze projecten? Op deze pagina wordt toegelicht hoe Team EIR van het CIT meewerkt deze vragen te beantwoorden.

Informatie over vakevaluaties vindt u op een andere pagina.

Onderwijsvragenlijsten

Het is voor de RUG belangrijk te weten hoe haar studenten en medewerkers het onderwijs ervaren. Team Educational Institutional Research (EIR) stelt hiervoor vragenlijsten op, analyseert de uitkomsten en rapporteert dit naar besturen en kwaliteitszorgmedewerkers. 

Enerzijds wil de universiteit kunnen benchmarken met andere universiteiten, maar anderzijds is het ook belangrijk om vragen te stellen die voor de specifieke situatie in onze universiteit relevant zijn. De Nationale Studentenenquête (NSE) en Nationale Alumni enquête (NAE) zijn landelijke surveys die benchmarking mogelijk maken. Om de resultaten van de NSE inzichtelijker te maken worden deze per opleiding en faculteit ontsloten in het Business Intelligence portal. 

Een voorbeeld van een onderwijs survey die ons team verzorgt is de PhD survey. Dit project is een combinatie van een landelijke en lokale vragenlijst.

De RUG heeft daarnaast sinds 2020 een eigen studenten- en docentensurvey om signalen vroegtijdig te kunnen oppikken en de voortgang van beleid te kunnen monitoren. Team EIR nodigt studenten en medewerkers maximaal een keer per jaar uit voor deze surveys om hun ervaringen en meningen te delen over voor de RUG relevante onderwerpen die nog niet in andere enquêtes aan bod zijn gekomen, zoals welzijn of het Strategisch Plan. De resultaten van deze surveys worden vervolgens besproken in het Onderwijsberaad (portefeuillehouders onderwijs).

Vanaf collegejaar 2024 zullen de bovengenoemde surveys zo veel mogelijk worden opgenomen in het StudentLines project.

Denkt u zelf erover een vragenlijst af te nemen onder studenten? Neem dan contact op met Team Educational Institutional Research om de mogelijkheden te bespreken.

Contact

Emailadres: esievaluatie rug.nl

Zernike Campus
Mercator building part 5415, eerste verdieping

Educational Data Analytics

Hoe zit het met de studievoortgang van eerstejaarsstudenten na de introductie van een nieuw BSA criterium? Hoe doen studenten die met een zogeheten ‘zachte knip’ instromen in een opleiding het ten opzichte van andere studenten? Hoe ontwikkelen de behaalde cijfers en studiepunten zich over de jaren heen? Hoe ziet het bewandelde pad van een student door het curriculum van de opleiding er eigenlijk uit? Om dit soort vragen te beantwoorden analyseren we de data van studenten aan de RUG en rapporteren de uitkomsten hiervan naar besturen, kwaliteitszorgmedewerkers, beleidsmedewerkers en andere stakeholders. 

Team Educational Institutional Research analyseert RUG-brede onderwijsdata om vragen te beantwoorden, trends te ontdekken, of effecten te meten van (beleidsmatige) interventies. Partijen zoals bestuurders, beleidsmedewerkers, en projectleiders kunnen op basis van onze analyses en rapportages onderbouwde beleidskeuzes en -adviezen maken.

De data waar wij gebruik van maken zijn voornamelijk afkomstig uit het BI-portaal (het centrale Business Intelligence datawarehouse van de RUG). Deze data analyseren wij vervolgens middels verschillende data-analyse en data science technieken, waarbij wij gebruik maken van software zoals Excel en SPSS, maar ook programmeertalen zoals R.

In onze data analytics leggen wij de nadruk op het inzichtelijk maken van conclusies en trends die zich voordoen in de data. Dit doen wij door de analyse uitkomsten vast te leggen in rapportages aan de hand van visualisaties begeleid door tekstuele uitleg. Visualisaties kunnen ook worden aangeboden in de vorm van een dashboard, waardoor de data op een meer dynamische manier verkend kan worden. We werken daarbij nauw samen met het RUG-brede project Learning Analytics waarin onderzocht wordt wat effectieve vormen zijn voor het visualiseren van onderwijsdata.

Heb je een vraag die beantwoord zou kunnen worden middels het analyseren van onderwijsdata? Neem dan contact op met Team Educational Institutional Research om de mogelijkheden te bespreken.

Contact

Email address: esievaluatie rug.nl

Zernike Campus
Mercator building part 5415, eerste verdieping

Projectevaluatie

Wordt er een nieuw RUG-breed onderwijsplatform geïntroduceerd? Wordt een digitale tool grootschalig ingezet in het onderwijs? Dan staat Team Educational Institutional Research (EIR) klaar voor onderzoek naar de effecten en tevredenheid van deze veranderingen.

Werkwijze

Team Educational Institutional Research evalueert met regelmaat projecten, beleidswijzigingen en andere RUG-brede ingrepen om projecten bij te sturen of effecten te meten. Bestuurders, beleidsmedewerkers en projectleiders kunnen op basis van ons onderzoek onderbouwde beleidskeuzes en -adviezen maken. 

Ons onderzoek:  

  • is kwantitatief en/of kwalitatief

  • kan studenten en/of medewerkers betreffen

  • kan objectieve en/of subjectieve gegevens bevatten

  • kan lokaal en/of nationaal zijn

Voorbeelden projectevaluaties

  • Gebruikersevaluatie Brightspace
  • Gebruikersevaluatie Digitaal Toetsen
  • Gebruik van Gather.Town in het onderwijs
  • Gebruikersevaluatie FeedbackFruits
  • Virtual Reality in het onderwijs

Contact

Emailadres: esievaluatie rug.nl

Zernike Campus
Mercator building part 5415 , eerste verdieping

Laatst gewijzigd:25 april 2024 12:05
View this page in: English