De impact van dyslexie in het hoger onderwijs
Goede lees- en schrijfvaardigheden zijn een vereiste voor het hoger onderwijs. Hoewel lezen en schrijven worden beschouwd als onbewuste processen, presteren sommige studenten onvoldoende op deze vaardigheden en ervaren daarom problemen tijdens hun studie. Studenten in het hoger onderwijs die deze problemen ervaren, krijgen vaak de diagnose dyslexie. De kennis van de neurocognitieve profielen van studenten in het hoger onderwijs met dyslexie is toegenomen.
Eerder onderzoek toonde aan dat deze studenten problemen ondervinden met het lezen en spellen van woorden, maar ook met andere vaardigheden, variërend van fonologische verwerking tot werkgeheugen. Niettemin is de impact van dyslexie breder. Studenten met dyslexie vertonen ook problemen met leesbegrip, schrijven en het leren van een tweede taal (L2), vaardigheden die essentieel zijn voor academisch succes. Onderzoek naar deze onderwerpen is echter beperkt, aangezien er maar weinig studies zijn gericht op deze zogenaamde secundaire gevolgen van dyslexie.
Dit onderzoek bestudeert de impact van dyslexie in het hoger onderwijs, zoals het effect op het lezen van woorden en teksten – onderzocht met behulp van de nieuwe Flamingo Test – en op het leesbegrip en schrijven van L1 (Nederlands) en L2 (Engels). Door studenten met dyslexie te vergelijken met een gematchte controlegroep, ontdekten we dat studenten met dyslexie significant slechter presteren op het lezen van woorden en teksten in het Nederlands. Beide groepen presteren vergelijkbaar op het beantwoorden van waar/onwaar- en open vragen na het lezen van een tekst in het Nederlands, maar slechter in het Engels. Het schrijven van samenvattingen bleek significant moeilijker te zijn in beide talen voor de studenten met dyslexie. Al met al benadrukken deze bevindingen de brede impact van dyslexie in het hoger onderwijs.

Dit project werd uitgevoerd door Liset Rouweler. Hierbij werd ze begeleid door Barry de Groot, Wim Tops en Ben Maassen. U kunt meer over het onderzoek lezen in het proefschrift van Liset Rouweler.
Laatst gewijzigd: | 19 december 2024 13:02 |