Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek Gezondheidswetenschappen Sociale Geneeskunde
University Medical Center Groningen

Arbeidsparticipatie van werknemers met dyslexie

Onderzoeker: J.P.M. de Beer
Projectleiders:
Onderzoeksperiode: 2008-2015
Financier: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Samenvatting:

Doel van dit onderzoekstraject is om, door middel van het ontwikkelen van een breed gedragen Protocol Dyslexie voor het Bedrijfsleven, begrip en vaardigheden te creëren bij werknemers met dyslexie, bij hun werkgever en direct leidinggevende, hun collega's en bij mogelijk inzetbare (arbo)professionals ten einde de arbeidsparticipatie van werknemers met dyslexie te verbeteren.

Onderzoeksvragen:

  1. Welke persoonlijke en arbeidsgerelateerde externe factoren bij werknemers met dyslexie zijn van invloed op de participatie in de arbeid in vergelijking met werknemers zonder dyslexie?
    Methoden van onderzoek: systematische review, aanvullend kwalitatief onderzoek en een retrospectieve case-control-studie.
  2. Hoe is de beeldvorming omtrent dyslexie bij directe collegae, direct-leidinggevenden, het management, P&O-functionarissen en arboprofessionals?
    Methode van onderzoek: kwalitatief onderzoek (open interviews).
  3. Hoe kan een instrument worden ontwikkeld (al dan niet gebruikmakend van (delen van ) bestaande instrumenten) waarmee dyslexie bij werknemers kan worden gedetecteerd en waarmee positieve en negatieve persoonlijke en omgevingsfactoren bij werknemers met dyslexie kunnen worden geïnventariseerd?
    Methode van onderzoek; klinimetrisch onderzoek.
  4. . Welke maatregelen zijn mogelijk om de werknemer met dyslexie in de voor hem /haar passende functie in de organisatie te plaatsen en wat zijn de kosten van die maatregelen?
    Methode van onderzoek: kosteneffectiviteitonderzoek.
  5. Wat is de inhoud van een 'Protocol Dyslexie voor het Bedrijfsleven'?
    Methode van onderzoek: Delphi-methode.
Laatst gewijzigd:25 februari 2015 14:55
View this page in: English