Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Third party funding for dispute resolution

A comparative study of England, Hong Kong, Singapore, the Netherlands and Mainland China
Promotie:Mw. B. (Beibei) Zhang
Wanneer:05 december 2019
Aanvang:09:00
Promotors:prof. mr. dr. M.H. (Mathijs) ten Wolde, prof. dr. W. Shen
Copromotor:mr. J.G. (Jan-Ger) Knot
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Third party funding for dispute resolution

Evaluatie van de 'third party funding' (TPF)

Beibei Zhang evalueerde voor haar promotie de zogeheten ‘third party funding’ (TPF) vanuit een rechtsvergelijkend perspectief. TPF wordt gedefinieerd als het verstrekken van financiering aan partijen bij rechtszaken en arbitrage door een derde partij op een non-recoursebasis in ruil voor een deel van de uiteindelijke opbrengst. TPF leidt in theorie niet alleen tot rechtvaardigheid, het dient ook diverse andere openbare en particuliere belangen. Desondanks is TPF niet zonder risico’s. Misstanden in verband met TPF zijn in de praktijk niet onopgemerkt gebleven. De vraag die moet worden gesteld is hoe TPF in het rechtssysteem kan worden verankerd zonder de integriteit van de rechtsorde en de advocatuur te compromitteren. Zhang legt in haar onderzoek de focus op commerciële zaken en gebruikt de rechtsvergelijkende methode om de praktijk en de regulering van TPF in meer dan één rechtsgebied te onderzoeken. Haar onderzoek omvat niet alleen rechtsgebieden met goed ontwikkelde TPF-markten, maar ook nieuwe opkomende markten waar de regulering van TPF ontbreekt of nog niet op grote schaal op de proef is gesteld. Op deze wijze wordt geprobeerd verslag uit te brengen over nieuwe ontwikkelingen omtrent TPF en de daarmee samenhangende rechtsinstrumenten. Het proefschrift brengt ook de onderscheidende kenmerken van TPF in kaart en analyseert en vergelijkt de regulering van TPF in de voor vergelijking gekozen rechtssystemen. Er wordt rekening gehouden met de resultaten van de rechtsvergelijking bij het opstellen van beleidsvoorschriften voor China. Deze voorschriften worden onderbouwd door de ervaringen van de vergeleken rechtssystemen alsook door de rechtstraditie en de bestaande wetgeving in China.